Alla i branschen minns fusionen SonyBMG. Nu blir kombinationen aktuell igen. Åtminstone tillfälligt. De två bolagen kommer enligt ett antal medier att lämna ett gemensamt bud på Parlophone Label Group i den försäljning som blev följden av Universals köp av EMI Music.
Sony och BMG kommer enligt exempelvis Billboard och Financial Times att inom kort lägga ett gemensamt bud för att sedan, vid ett eventuellt vinnande bud, dela de aktuella EMI-bolagen mellan sig. I skrivande stund har det inte läckt några detaljer om hur mer exakt delningen skulle se ut, men många analyser går ut på att Sony fokuserar på aktuella frontlineartister medan BMG mest är intresserade av katalog.
Strax innan jul stod det klart att BMG köper tidigare EMI-ägda Mute Records. Många trodde då att BMG, som efter sin återkomst till industrin främst köpt förlagskataloger, skulle dra sig ur Parlophone-köpet.
Men man finns alltså kvar i den affär som tros avslutas i februari, i en allians med det bolag som man fusionerade med 2004 för att sedan köpas ut av fyra år senare. Det var efter den senare affären som BMG, numera tysk-amerikanskt, på nytt började agera i musikbranschen under egen flagg.
Bland de ryktesvis tolv kandidater som kvarstår i auktionen finns ett konsortium under ledning av branschbekanta Simon Fuller och Chris Blackwell, men även Warner Music och investmentbolaget MacAndrews & Forbes.
BMG:s köp av Mute innebar att tidigare teorier om att Universal endast kommer att sälja EMI-bolagen som en enhet inte helt stämt. Många i svensk musikindustri är nu nyfikna på om detta kan innebära att svenska EMI-kontoret respektive Universalägda Roxy Recordings – båda till salu i auktionen – kan tänkas få andra ägare än de som köper Parlophone Label Group.
Lars Nylin