Musikförlaget Kobalt Musics svenske CEO Willard Ahdritz kommer att hålla öppningsanförandet på MIDEM Summit, som arrangeras i samarbete med organsiationerna CISAC och ICMP. Ahdritz kommer bland annat att ge sin syn på hur nya affärsmodeller kan tillgodose upphovsmäns och rättighetsinnehavares intresse bättre i dagens komplexa digitala musikvärld.
I januari är det åter igen dags för den stora internationella musikmässan MIDEM i Cannes. Det svenska deltagandet organiseras även denna gång med Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp som huvudansvarig. Liksom tidigare år sker det i samarbete med de nordiska länderna i en gemensam monter.
På årets program står bl.a de digitalt fokuserad seminarierna MIDEM Lab och MIDEM Hack Day, en MIDEM Marketing Competition samt en rad andra konferenser, paneldebatter och möten.
Livescenen rymmer både showcase med nya, mindre etablerade artister och klassisk musik, jazz, klubbmusik, pop, rock och reggae/ska med bl.a engelska Madness som sent på natten ger en konsert på själva öppningsdagen, lördag 26 januari.
Stefan Aronsson
Bilden: Willard Ahdritz, Kobalt Music