Behovet av kunskap om hur man kan arbeta med sociala medier och marknadsföring på nätet ökar hela tiden. MI riktade 4 SNABBA till Petter Seander på bolaget Birds Will Sing For You, en av det senaste året mest uppmärksammade uppstickare i branschen.
Förklara vad det är ni arbetar med på Birds Will Sing For You!
– BWSFY är en kombination av allt det jag personligen tycker är viktigt i musikbranschen just nu: marknadsföring/kommunikation (med stark inriktning på digitala medier), management och utbildning. Vi arbetar projektbaserat med independentskivbolag, på det senaste till exempel National och Adore Music, men även direkt med artister som släpper på egna etiketter.
– Vi ser oss gärna som en spindel i ett nätverk av nya intressanta independentaktörer som vill navigera sig fram i en bransch där de ofta är utlämnade till sig själva under karriärens tidiga steg. Vi har ett underliggande utbildningssyfte också, med allt från rådgivning och nätverkande till regelrätt föreläsningsverksamhet på turné runtom i Sverige.
Området ”promotion och marknadsföring i sociala medier” tillhör ju de som växer snabbast i musikbranschen just nu. Hur viktigt tycker du att området är idag – och kommer dess betydelse att fortsätta öka?
– Sociala medier handlar om kommunikation, att bygga en berättelse. Utifrån det tror jag inte att man kan överskatta fenomenets värde. Jag kan ifrågasätta delar av dess betydelse som direkt reklampelare, en modern motsvarighet till traditionell annonsering, men i byggandet av relation och gemensam story mellan de som skapar och de som lyssnar är sociala medier det överlägset starkaste redskapet vi har just nu.
– Att betydelsen kommer att fortsätta öka hänger nog snarast ihop med att fler, nya, typer av kommunikation kommer att utvecklas – interaktionen mellan artist och lyssnare kommer bli allt viktigare.
– Att verkligen ha något att berätta blir aldrig omodernt/ointressant och sociala medier har gjort just den biten enklare och mer direkt. Väldigt många utnyttjar inte dess fulla potential!
Vilka anser du vara det viktigaste för att lyckas som artist, band och musiker idag?
– Det viktigaste, så som jag ser det, är att få till en bra balans mellan att visa sig engagerad i allt som rör karriären och samtidigt kunna släppa taget, bygga ett team. Jag tror att de första stegen i en karriär blivit svårare – det räcker inte med ”bra” musik, ansvarsområdet är bredare än så – medan möjligheterna blivit fler och större när du väl tagit dig upp förbi de första pinnarna på stegen. Att förbereda sig kunskapsmässigt på vad som väntar i branschen och att utifrån detta inventera sina styrkor och svagheter är grundläggande. Ingen kan allt!
Ge något exempel på någon artist, något band eller något skivbolag som du tycker tänker och arbetar ”rätt” idag!
– Jag är ganska så svårimponerad och ser snarare var jag tycker saker kan förbättras. Om jag skall välja ut något så spanar jag in Partisan Records i New York när jag behöver inspiration kring hur du multitaskar framgångsrikt mellan gamla och nya kommunikationsvägar. Dom lyfter fram ny digital media på ett sätt som jag tror kommer att gynna dem inom en väldigt snar framtid. Spana lite du också, håller du med så tänker vi samma!
Claes Olson
Länk: