Bad Taste startade som importör av punksinglar 1992. När det skånska bolaget nu fyller 20 år är de i synnerhet ett management, inklusive USA-kontor, med klienter som Timbuktu och Danko Jones. MI ringde för en 4 SNABBA.
Hur gick det till när ni startade Bad Taste?
-Björn (Barnekow) grundade bolaget tillsammans med två vänner (Robert Larsson och Ola Ekström) under gymnasietiden. Det enda målet med verksamheten då var att importera punkskivor från USA för att kunna sälja i skolan och på spelningar. Två år senare utvecklades det av en slump till ett skivbolag då deras barndomsvänner i Satanic Surfers bad om hjälp med att återupptrycka en EP de släppt själva.
Vad är höjdpunkterna i skivbolaget Bad Tastes historia?
-De är otroligt många och på sätt och vis har varje release i sig varit en höjdpunkt. Ska man lyfta fram enskilda händelser så har förstås kontrakteringen av Danko Jones 2001 spelat en viktig roll. På den tiden hade de inte ens ett skivbolag hemma i Kanada och var totalt okända i resten av världen. I dag har de en gedigen katalog av släpp, har turnerat i samtliga världsdelar och har nått särskilt stor framgång här i Europa. Senaste albumet kom tidigare i höst och gick in på topplistan i tio territorium (bland annat i Sverige där de gick in på tredje plats på Sverigetopplistan – MI:s anmärkning), merparten av spelningarna på senaste turnén här var utsålda och de spelar regelbundet på de stora festivalerna.
I dag har ni störst fokus på management, hur uppstod den delen?
-Med det sagt så finns det verkligen en miljon grejer vi skulle kunna nämna här. Det finaste av allt är egentligen alla fantastiska människor vi har fått chansen att jobba med under åren – från tidigare anställda, praktikanter, samarbetspartners och givetvis artister.
-Likt alla delar av vår verksamhet så föddes den ur ett behov. Danko Jones behövde management och vi hade redan hjälpt dem med så mycket utanför vår roll som skivbolag att det till sist blev helt naturligt att vi formaliserade samarbetet och tog det till en annan nivå. Detta hände 2008 och då kände vi också att vi hade kommit till en punkt där vi som bolag hade kompetensen som krävs för en så pass omfattande roll som det faktiskt innebär att vara management. Idag jobbar vi – utöver Danko – även med Timbuktu och Chords. Två helt fantastiska artister och människor som dessutom är Lundabor från början vilket alltid är en bonus.
-Den förstnämnde firar 10årsjubileum med Damn! i år och de släpper sitt första album ihop om ett par veckor via EMI. Detta firar dem med en stor spelning på Hovet i Sthlm den 17/11 och vi tror det kan bli en legendarisk kväll. Chords, som är kontrakterad till Svenska Inspelningar / Universal, släppte ett extremt kritikerhyllat album förra månaden och hade precis turnépremiär i Malmö. Utöver att spela i höst kommer han även spendera mycket tid i studion då han börjar bli en allt mer anlitad producent för andra artister. För Danko väntar en Kanadaturné innan Australien, USA och ännu en Europasväng (samt festivalsommar) stundar. Så det är minst sagt fullt upp på alla fronter men det är precis så vi vill ha det.
Vad tror du har hänt på bolaget när Bad Taste fyller 30?
-Jag tror vi fortfarande kommer verka inom de fyra huvudområden vi gör nu – dvs skivbolag, bokning, management och synch – men med en ännu tydligare fokus på management. Vi har ju redan ett kontor i LA där vi spenderar en hel del tid, men förhoppningsvis har vi någon på plats permanent då som kan jobba heltid med vår synchavdelning Feeble Music som då även är ett fullskaligt förlag. Även på hemmaplan (Lund) tror jag då vi kommer vara fler än de sex personer vi är idag och kanske sitter vi på en plats som har bättre lunchmöjligheter än Klostergårdens utbud av Konsum, Netto och en pizzeria. Vi kommer jobba med samma artister som vi gör nu men även med ett antal nya namn.