Universal har genomfört en udda kampanj för albumet Our Youth från bandet Urban Cone under de senaste veckorna. Man har placerat ut numrerade guldkottar (som ser ut som de som är på albumets omslag) runt om i Europa, i London, Oslo, Köpenhamn, Paris och Stockholm. När någon hittar en kotte och tar en bild som laddas upp till Instagram med taggen UrbanConeTracks, släpps en låt från albumet på Spotify i det landet.
När alla kottar har hittats finns också alla låtar tillgängliga på Spotify. I tisdags förra veckan, en dag innan releasen hade i stort sett alla låtar låsts upp.
Emil Angervall på UMG, säger till MI:
”Spotify och digital distribution i allmänhet, ger oss fantastiska möjligheter att göra roliga aktiveteter kring själva släppet. Vad vi vet har det inte tidigare gjorts på detta handfasta sätt. Instagram är en perfekt plattform för ett band som Urban Cone: enkelt, visuellt och samtida. Alla Urban Cones låtar är inte släppta ännu så det finns fortfarande kottar att hämta i vissa länder. En hemlighet som vi kan avslöja här är att ett fåtal svenska journalister har fått egna kottar, med makten att låsa upp låtarna i de delar av världen som inte omfattas av kampanjen. Frågan de fick var helt enkelt: tänker du förhandslyssna själv eller låta fansen få samma möjlighet? Motprestationen var såklart att de publicerade en bild på sin kotte.”
Daniel Johansson