MI summerar veckans nyheter i den digitala frontlinjen.
Lanseringen av iTunes 11, som skulle ha skett i oktober, har blivit framflyttad. Skälen anges vara av teknisk karaktär, och Tom Neumayr, presstalesperson på Apple, säger:”The new iTunes is taking longer than expected and we wanted to take a little extra time to get it right. We look forward to releasing this new version of iTunes with its dramatically simpler and cleaner interface and seamless integration with iCloud before the end of November.” Rykten har gått heta om att det skulle finnas andra orsaker bakom, av rättighetskaraktär, eller större förändringar till iTunes än vad som tidigare signalerats. Den kommande Pandora-liknande streamingtjänst som Apple håller på att utveckla, kommer att lanseras i början av 2013. Diskussionerna är också aktiva kring det faktum att Apple nu tar in högupplösta ljudfiler, högre upplösning än på CD-skivor. Ryktena säger att man planerar att införa en ny kategori högupplösta filer för iTunes Store.
Den franska Hadopi-lagen har fått kritik från politiker för att vara för dyr samtidigt som den skulle vara ineffektiv (trots ganska uppseendeväckande siffror som visar på kraftig minskning av antalet intrång efter en första och andra varning). Den franska kulturministern har bl.a. kritiserat hela funktionen med varningar och anser att lagstiftningen borde göras om. Den franska regeringen har nu sänkt budgeten för Hadopi-arbetet, från 11,4 miljoner euro per år, till 8 miljoner euro per år. Pengarna används delvis för att subventionera användandet av lagliga tjänster, samt arbetet med att identifiera och varna de som begår intrång i upphovsrätten online.
Antalet appar i Spotify har stadigt växt, nu finns det 54 appar tillgängliga. Den femtiofjärde appen var Soundtracking, en app som gör det möjligt för användare att dra in egna bilder från Instagram och knyta dem till låtar i Spotify. Appen gör det också möjligt att följa ens vänners lyssning genom att det skapas spellistor för vänners lyssnande under en dag. Appen har tidigare funnits för iPhone, och blev framröstad till bästa iPhone-app 2011 av Apple själva.
Microsofts ”nygamla” tjänst Xbox Music släpptes den 26 oktober, i samband med lanseringen av det nya operativsystemet Windows 8. Xbox Music är en streamingtjänst och fungerar på precis samma sätt som Spotity, med en gratisversion och en premiumversion. Tjänsten går än så länge endast att använda om man har en Xbox eller en dator med Windows 8.
Google har meddelat att man planerat släppa Google Music i Tyskland, Frankrike, Stobritannien, Spanien och Italien, den 13 november. Ingen information finns om när tjänsten kan tänkas komma till Sverige.
Två investerare har tillfört 10 miljoner dollar i kapital till den brittiska tjänsten 7Digital, avslöjade företaget i veckan. 7Digital har fokuserat mycket på den mobila sektorn och konsumentelektronik som TV-apparater under den senaste tiden, och har samarbetsavtal med bl.a. Samsung, RIM, HTC och Toshiba. Ungefär 60 miljoner smartphones har idag 7Digital förinstallerad som musiktjänst. Förutom detta är det ca 250 musiktjänster som använder sig 7Digitals plattform för digital distribution.
Skiljenämnden beslutade i förra veckan till Copyswedes fördel gällande privatkopieringsersättningen. Det innebär att från 1 november är nivåerna för PKE på externa hårddiskar och USB-minnen vara 80 kr per hårddisk och 1 krona per gigabyte på USB-minnen upp till 80 gigabyte.
Den amerikanska VOD-tjänsten Netflix lanserades i Sverige för en tid sedan, och genomföra nu ganska omfattande marknadsföringkampanjer i media. Direkt från början har man ett samarbete med Spotify som innebär att Premium-användare på Spotify får prova Neflix gratis året ut. För andra användare är det en månad gratis som gäller, sedan kostar streamingtjänsten 79 kr per månad.
Tjänsten www.concertwindow.com livesänder, och återsänder, konserter från ett tiotal venues i USA. Bakom tjänsten står två musiker som sadlat om och nu vill bygga det största nätverket för livesända konserter i USA.
Turntable.fm:s grundare Seth Goldstein lanserade nyligen tjänsten DJZ.com, som är en ”portal”, eller hubb, för allt som har att göra med elektronisk musik. Förutom nyheter kring artister och musik, erbjuder tjänsten information om konserter, festivaler och länkar samman informationen med musiken i samarbete med Soundcloud.
Distributören The Orchard har ingått ett samarbetsavtal med Radar Music Videos, onlinetjänsten som länkar samman artister och producenter med filmskapare. Syftet med samarbetet är från The Orchards sida att lägga till ytterligare ett verktyg i den ”verktygslåda” av tilläggstjänster man lanserat för att underlätta för sina kunder att jobba med bl.a. marknadsföring online.
Den nya tjänsten Diligu.com erbjuder ett Twitter-liknande interface för att dela med sig av musik till kompisar online. Musiken aggregeras in från YouTube, Spotify, SoundCloud och Grooveshark.
Daniel Johansson