22 oktober 2012

SKIVBOLAG Stefan Blom om läget på EMI

Musikbranschen inväntar besked om vilka som köper de delar av EMI som nya ägaren Universal strax säljer för att möta krav från EU-kommisionen. Ett av bolagen är svenska EMI. VD Stefan Blom, som även är nordisk VD för EMI, får inte i nuläget uttala sig om den affären i sig. Men day-to-day-business får han prata och MI sökte upp honom.

Trots Universalaffären och att svenska EMI är till salu är ni på nordiska EMI i högsta grad aktiva, hur ser du på läget just nu?

– Du har helt rätt att vi fortsätter att vara mycket aktiva och signa artister och det tänker vi fortsätta med oavsett vem som äger oss. Det här är en situation vi är vana med och vi är naturligtvis väldigt fokuserade på att behålla EMI som ett inspirerande hem för både våra nya artister och de som valt att jobba med oss genom åren. Jag är speciellt glad över den blandningen av artister vi har just nu. Roxette, Timbuktu, Alina Devecerski och Magnus Uggla har alla haft ett fantastiskt år och vi har nya album med Andreas Kleerup, Mikael Wiehe, Timbuktu & Damn!, Hästpojken och Magnus Uggla som släpps de kommande månaderna – och glöm inte Ulf Lundell – etta på listan nu för andra veckan!. På distributionssidan har vi nyligen signat med Moneybrother, National och Miss Li och G6 Records och jag har ett par till samarbeten jag hoppas kunna berätta mer om de kommande månaderna. Vi har ett fantastiskt team som jobbar för våra artister och jag känner mig otroligt stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans de senaste åren.

Hade du själv trott att det skulle bli en så utdragen process?

– Jag har inte alls sett det som en lång process, antagligen därför att vi varit så upptagna med att arbeta för våra artister och att bygga vårt svenska och nordiska team. Så nej, jag har inte tänkt på den tiden som den här processen har tagit.

Vad tycker du rent generellt är det mest spännande som händer i industrin just nu?

– För det första har A&R idag mer access till research än tidigare som hjälper dom att förstå var, när och hur människor vill ha kontakt med våra artister och hur de vill konsumera deras musik. För mig är research ett verktyg för att förstå fans och får absolut inte begränsa artisters vilja att testa nya saker eller bestämma vilken musik vi släpper. Poängen är att den här typen av information hjälper artisten att nå ut I dagens mediabrus vilket är en enorm utmaning idag. Artister behöver också, tillsammans med sin A&R, skapa musik som användare vill streama om och om igen på streamingtjänster. I dag behöver en låt ca 20,000 streams per dag för att vara topp 75 på Spotify. För att inta första platsen krävs tio gånger mer än det. Det här är ett relativt ny verklighet och en utmaning som A&R:s och artister måste anta, vare sig de vill eller inte, för att kunna nå ut till en större publik och i längden kunna ha framgångsrika karriärer.

 

– För det andra söker fler och fler artister och managers nordiska lösningar. EMI har jobbat hårt med att etablera ett nordiskt team som smidigt kan genomföra nordiska artistlanseringar, marknads- och PR kampanjer och arbeta nordiskt med med business development, försäljning och finansiering. Vi tror att den servicen vi i dag ger på nordisk nivå har varit en fördel i våra förhandlingar med artister och labels och det är också den feedbacken jag får när jag pratar med managers och andra samarbetspartners.

 

– För det tredje är strategier kring aktiva och passiva 360 kontrakt, joint ventures och hybriddealar en viktig punkt för branschen. Vi på EMI utvärderar kontinuerligt olika modeller för att få till det bästa samarbetet som gör det möjligt att investera i våra artisters karriärer. En del artister behöver vår hjälp alla områden – en del har andra behov och då anpassar vi oss efter det-det finns ju ingen situation eller artist som är den andra helt lik. Med det sagt så ser vi nu fler och fler exempel där vi nu har utrymme, på grund av ”non-recording-income”, att skjuta till resurser och investeringar som långsiktigt bygger artistens varumärke och skapar bättre förutsättningar inför nästa album. En annan del, som fortfarande är ansenlig del av vår affär, är våra fysiska handlare. Den trenden som vi nu ser över hela Europa och USA där supermarkets, bensinmackar och andra icke-traditionella skivbutiker skapar nya förutsättningar för fysiska produkter. Vi kommer att fortsätta att tillsammans med våra återförsäljare utveckla erbjudanden och produkter som ligger i linje med vad deras kunder förväntar sig i dessa nya miljöer.

 

– Den sista delen rör de allt fler artist managements och lablar som arbetar som inkubatorer och lägger en ovärderlig grund i artistens karriär innan de signas till en major. De lablar och managements som vi har förmånen att jobba med, har verkligen tillför mycket i utvecklingsarbetet kring artisten. Resultatet är en bättre dynamik till den diskussion som förs inne på major bolagens A&R och marknadsavdelningar inför och under lanseringsperioder. Den största vinnaren i den här utvecklingen är artisten eftersom de får fler personer som hjälper till vid lanseringar.

Med din ”digitala” bakgrund är det intressant höra hur du siar om alla konkurrenter till Spotify – och Wimp – som närmar sig den nordiska marknaden, kan några på allvar slå sig in, tro du?

– För mig är inte “digital” en specialkompetens, utan en del av den vardagliga mediakonsumtionen som print, TV eller radio som labels och artister idag måste förstå för att nå ut med sitt budskap. Det är trots allt miljoner svenskar som varje dag är på Facebook, streamar videos på YouTube och använder sina banker på internet. Jag tycker det är väldigt rimligt för artister att förvänta sig att deras skivbolag vet hur de ska använda dessa ”digitala” mediakanaler de och på EMI har vi redan tagit det steget.

 

– Men för att prata om just digitala musiktjänster, skulle jag säga att ITunes, utöver dom du nämnt, är en väldigt viktig partner och vi är självklart väldigt nyfikna hur de väljer att utveckla sin musikerbjudande. Apple är fenomenala på ta fram ekosystem som bara fungerar, deras produktlanseringar har en enormt genomslagskraft och jag hoppas naturligtvis att de ska lansera en all access musiktjänst som når ut brett inom en snar framtid, så det ska bli spännande att följa deras planer framöver. De musiktjänster som nu planerar lansering i Norden och primärt vill konkurrera med Wimp och Spotify, är naturligtvis väldigt bra eftersom det ger konsumenten en ökad valfrihet. En fortsatt hög prioritet för oss, som vill att artister ska få en rättvis kompensation för sin musik, är att branschen inte på kort eller lång sikt eroderar artistens intäkter. Vi har fått affärsförslag på våra skrivbord de senaste månaderna som ser fantastiska ut på ytan, men som har en avsevärt lägre betalning än Wimp och Spotify . Där är det vårt ansvar, självklart eftersom vi inte vill att artisternas befintliga intäktsnivåer ska sjunka, att gå tillbaka till förhandlingsbordet och komma fram till rätt nivåer innan tjänsten lanseras. En affär som jag hoppas att man snart kan nå en överenskommelse på, bland flera andra viktiga, är avtalet mellan YouTube och STIM som möjliggör att artister och andra rättighetsinnehavare får betalt för Premium och användargenererat innehåll på YouTube.

Vi går mot jul, vad har EMI för julklappar att erbjuda?

– Mauro Scocco och Sanna Nielsen har båda var sitt julalbum det här året. Sanna Nielsen är en ny artist för EMI och när hon träffade oss med den här idén, tankarna kring den och hennes vilja att hitta en label som hon kunde utvecklas tillsammans med den kommande åren, kände vi direkt att vi hade samma vision. Mauro Scoccos julalbum kommer att ge alla som vill ha ett modernt julalbum något att lyssna på när helgerna närmar sig. Jag vet att Mauro är otroligt stolt över sitt nya album och vi som har hört det vet att han har alla anledningar i världen att vara det.

Är julhandeln lika viktig som tidigare?

– Ur ett försäljningsperspektiv, är jul alltid en viktig period för oss, speciellt för de artister som gynnas av den ökade trafiken i butik som säsongen automatiskt innebär. Fysiska handlare är fortsatt strategiskt viktiga för artister som vill nå sina fans och kunder och vi fortsätter att experimentera med olika format och priser för att ge våra kunder anledningar att besöka våra handlare. Från ett onlineperspektiv har plattformar som Spotify en affärsmodell som ger jämna intäktsströmmar över hela året vilket leder till att just de sista månaderna fått en mindre betydelse för helårsresultatet.

Lars Nylin