Stim Music Expo har efter fyra år blivit en positiv signal om att branschvintern startat. Att det samtidigt våras för förlagen underströks av att samma måndag som konferensen hölls på Rival i Stockholm låg svenska låtar etta i såväl England som USA.
En av moderatorerna, journalisten Jan Gradvall, passade i en övergång på att gratulera Swedish House Mafia som denna vecka blir Englandsetta. Det rev ner applåder på ett fullsatt Rival vid Mariatorget i Stockholm.
Det var inte de enda applådåskorna under heldagsevenemanget. Med scengäster som Shellback (som fick ta mot Stims platinagitarr av VD Kenth Muldin), Carl Falk, Thomas G:son, Oskar Linnros (som dissekerade sin låt Från och med du ), BMG:s Sanken Sandqvist (med befriande öppenhjärtliga kommentarer) och Musikförläggarnas Monica Ekmark kunde moderatorer Gradvall och Petra Markgren-Wangler dirigera genom diskussioner om svensk förlagsverklighet 2012 som växlade mellan lättsamt och allvar.
Största skrattet kom troligen när sångerskan Sonja Aldén i en feedbackpanel lustmördade fenomenet growl, men Linnros fick även auditoriet att le brett när han tvärsäkert konstaterade ”refränger är överskattade.”
Även denna gång dominerade samtida svensk popmusik, primärt utlandssiktande sådan, i panelerna. Men det fanns undantag. Som konstmusikkompositören Victoria Borisova-Ollas (med 22 år på musikskolor, berättade hon) och finske låtskrivaren Samu Haber.
Men allt var inte lika positivt. Politikerdebatten gav mycket lite av besked trots att Musiksveriges Elisabet Widlund gjorde sitt bästa för att få precisa löften ur de fyra politikerna. Moderaten Olof Lavesson är åtminstone kunnig i sitt ämne, i synnerhet i den nya teknologin, och miljöpartisten Peter Eriksson kan konsten att få ur sig slagfärdiga repliker utan att egentligen ge besked om hur han balanserar i upphovsrättsfrågan.
Centerpartisten Solveig Zander rabblade tyvärr mest floskler ur Maud Olofssons gamla manus medan socialdemokraten Jennie Nilsson mest sa…ingenting. Någon skvallrade efteråt att Nilsson varit sjuk, det är möjligen ett skäl till tystnaden från regeringspretendentens representant.
Behållningen av politikerdebatten blev i princip en auditoriefråga från SKAP:s Alfons Karabuda. Denne frågade panelen: ”Hur mycket tycker ni en låt är värd?” Det var inte blixtklart vad Karabuda var ute efter men Lavesson greppade snabbt mikrofonen och sade: ”Jag betalar oftast 12 kronor på iTunes, det tycker jag är billigt!” Alltid en antydan till besked om musikens värde från våra politiker.
Lars Nylin