Utöver demoversioner och remixer av de 13 låtarna på albumet inkluderar boxen bandet även en helt ny låt med namnet Deathwalker och lite annat bonusmaterial. Boxen kommer att numreras för hand och limiteras till 919 exemplar.
– Den här sortens artistiska frihet är något som vi anser gör oss speciella på Despotz, menar Ömer Akay på Despotz. Vi jobbar effektivt och nära med alla våra artister, vilket skapar kreativa produkter och ett nytänk vid lansering.
– Att få göra ett sånt här sjukt paket är lite av en pervers dröm som gått i uppfyllelse, säger Richard Sjunnesson i The Unguided. De flesta andra bolag hade förmodligen bara blankt ratat idéen, då den inte är i linje med något redan utformat grund koncept. Men det är just det här som är grejen med Despotz och The Unguideds samarbete.
– Vi kör inte vår verksamhet efter strömlinjeformade grafer och tabeller. Utan vi testar våghalsigt radikala och ibland rentav galna stråk. Men då dem gång på gång har visat sig fungera, så är det också något vi kommer fortsätta med.
– Konceptet med den här boxen framstod i tanken på vad jag själv skulle vilja ha från mina egna favoritband. Den tanken är alltid nära och brukar i regel ligga i linje med efterfrågan av våra egna fans.
Det senaste året har The Unguideds försäljning och bandets fanbase fortsatt att öka, enligt skivbolaget till stor del tack vare bandets aktivitet via sociala medier. Bandets musikvideo Phoenix Down från i våras har nästan 300 000 visningar på YouTube, och totalt har bandets musik nu en bra bit över en miljon samlade visningar på YouTube.
Den kommande boxen finns nu att förhandsbeställa via skivbolaget och släpps till butik andra halvan av september, samtidigt med bandets nya video.
Claes Olson
Länkar:
www.despotz.se
Pledgekampanjen
Videon Phoenix Down