I augusti 2012 sa Century Media i ett pressmeddelande att de var av åsikten att ”Spotify i sin nuvarande form inte är vägen framåt” på att musikförsäljningen sjunkit i de länder där Spotify fanns och att Spotify därför ”var ett problem för artisterna”.
Men Century tillade att bolaget ändå såg Spotify som ett bra sätt att sprida ny musik och att de tittade på andra sätt att använda strömningstjänsten än att kort och gott göra hela sin katalog tillgänglig.
Uppenbarligen anser bolaget nu att Spotify bättre passar Centurys intressen. Man återvände gångna veckan med såväl sin egen katalog som med underetiketterna InsideOutMusic, Superball Music och People Like You Records.
Centurys Nordamerikachef Don Robertson säger i ett pressuttalande: ”Vi respekterar att musikfans vill ha omedelbar tillgång till vår katalog via Spotify. Men vi måste också ta hänsyn till våra artisters intressen. Efter analys har vi kommit fram till att både artister och fans har nytta av denna framåtsträvande plattform.”
Europachefen Antje Lange tillägger: ”Spotify är ett bra sätt att upptäcka nya artister. Vi anser att det är väsentligt för våra nykomlingar.”
Spotifys innehållschef Steve Savoca säger till CMU: ”Återkomsten för Century är lysande metalmusik i våra öron.”
Lars Nylin