samlas för att ta fram nya lösningar att uppleva musik. Exempel på tidigare framgångsrika hacks är Tweetwine, CTRL och Chordify som
blivit populära bland musikfans världen över.
– Vi befinner oss i en värld där fans har 20 miljoner låtar ett klick bort och vi vill hjälpa människor att upptäcka mer musik. Det är lite som att köpa en CD till en kompis för 20 år sedan som du visste att han eller hon skulle älska. Vi vill återskapa den känslan, fast i större skala, säger Paul Sonkamble, Head of EMI Nordics Innovation Lab.
– Hittills har EMIs applikationer haft hundratusentals nedladdningar och flera miljoner streams. De har gjort att våra artisters musik når fler fans och de har enklare kunnat upptäcka ny musik i Spotifys enorma musikkatalog. Hack Battle ger oss en möjlighet att tillsammans med världens kreativaste hackers fortsätta utveckla musikindustrin och vi är stolta över att göra det ihop med Spotify och Luger på Way Out West, kommenterar Stefan Blom, Chairman & President EMI Nordics
-I över 20 år har Luger dominerat den svenska marknaden och inte bara stöttat etablerade akter, utan även upptäckt ny och spännande musik. Att vara med i Hack Battle är därför ett naturligt steg för oss för att fortsätta att stödja musikinnovation, fortsätter Patrick
Fredriksson, grundare av Luger.
-Vi är glada över att se ett sådant här event eftersom det bidrar till att utveckla musikupplevelsen på Spotify. Vi har tidigare sett fantastiska förslag och vi ser fram emot flera coola applikationer i framtiden, säger Sofie Grant, PR Lead Northern Europe Spotify.
Way Out West Hack Battle äger rum den 6-8 augusti på Bel Park i Göteborg.
Lars Nylin