Analysföretaget Conny Communications undersökningen omfattar tidsperioden 16 september 2010–15 september 2011. Listan visar vilka evenemang i Sverige som har förekommit mest på nyhetssajter och i tryckta tidningar och undersökningen baseras på mediabevakningsföretaget Retrievers databas.
Även tidigare år har Peace & Love uppmärksammats för ett högt antal omnämnanden i medierna. 2008 utsågs festivalen av Eventbarometern (som gjordes i samarbete mellan Sponsrings- och Eventföreningen och Infopaq fram till 2010) till Årets bubblare, d.v.s. det evenemang som mest ökat sin närvaro i medierna. 2010 var sedan Peace & Love för första gånger det mest omnämnda av alla evenemang i landet – oavsett kategori.
Enligt årets undersökning fick dessa evenemang mest uppmärksamhet medialt av de svenska evenemangen:
1. Peace & Love (nämndes i 10 304 artiklar)
2. Vasaloppet (9 552 artiklar)
3. Elitloppet (5 790 artiklar)
– Detta visar tydligt vilken dragningskraft vårt arrangemang och varumärke har även medialt, konstaterar Peace & Loves presschef Ronny Mattsson.
Claes Olson