30 mars 2012

Cosmos Music Group expanderar

Cosmos Music Group AB meddelar att man nu för första gången sedan förvärvet av Bonnier Amigo Music Group AB i december 2009 har börjat nyanställa personal.

– Det enorma skiftet på marknaden – från fysiskt till digitalt – har på många sätt varit en oerhört tuff process för oss, säger Fredrik Ekander, vd för Cosmos i ett pressmeddelande och fortsätter: – När vi köpte BAMG så var det helt på obestånd och vi var tvungna till väldigt stora personalnedskärningar och omstruktureringar under ett antal år – samtidigt som marknaden bara fortsatte krympa.Det är inget jag vill uppleva igen. Men idag har vi som bolag – precis som hela den nordiska marknaden – genomgått ett fullständigt paradigmskifte. Och nu när vi kommit ut på "andra sidan", så ser framtiden ljusare ut än någonsin.

Ekander fortsätter:

-Vår ägda katalog sträcker sig ända tillbaka till 1966 och det är den som i dag står för den största tillväxten för oss. Tack vare den snabbt ökande streamingen så växer våra digitala intäkter markant från månad till månad – och det finns inga som helst tecken på att det kommer att stanna av! Detta ger oss alltmer lugn och ro att leta efter nya artister att utveckla och marknadsföra – samtidigt som vi inte längre behöver vara lika stressade över hur vi ska kunna finansiera dessa nya projekt och hela vår kreativa verksamhet. Detta är en mycket sällsam lyx och något som vi indies inte har kunnat unna oss på många, många år.

Cosmos har nu genomfört en 180° kursändring för att helt skifta fokus för företaget – från att tidigare till största del ha varit en storskalig fysisk CD-distributör och traditionellt skivbolag med en stor egen logistikdivision till att bli ett avsevärt mycket mindre artist -och rättighetsinriktat musikbolag med premium labeldistribution samt med ett genomarbetat fokus på den digitala marknaden.

Genom sitt joint-venture med amerikanska IODA har man samtidigt med nedskärningarna på den fysiska sidan på bara några år byggt upp en stor och framgångsrik digital verksamhet. I dag har Cosmos en av de största digitala katalogerna på den nordiska marknaden hos aktörer som Spotify, WiMP och iTunes, med en representation av över två miljoner låtar från tusentals andra indielabels, såväl lokala som internationella.

I samband med att man har nått denna punkt i bolagets historia, så har Cosmos Music Group nu inlett en expansion och för första gången på flera år börjat nyanställa.

På Cosmos svenska kontor har man anställt Åsa Höglund från X5 Music Group som General Manager. Åsa har tidigare jobbat på Roxy Recordings och innan dess V2 Scandinavia och hon kommer i denna nya roll ta ansvar för den dagliga verksamheten på det svenska kontoret – för både Local och Labelavdelningarna.

I Sverige har ytterligare två personer anställts – dels Yuval Ullmann som Label Manager samt Katrine Larsdotter som Promotion Manager.

I Norge befordras tidigare Head of Digital Kristine Bjørnstad till General Manager.

Både Åsa och Kristine rapporterar direkt till Robert Litsén, som nu befordras till COO. I denna roll får han det övergripande ansvaret för Cosmos Music Groups olika verksamhetsområden över hela Norden och han rapporterar direkt till bolagets vd, Fredrik Ekander.

I Danmark har man genom ett joint-venture engagerat Casper Lindstad som A&R Scout för denna marknad.

Cai Leitner, som tidigare var vd för Cosmos Norge och Cosmos Danmark, utnämns till styrelseordförande för Cosmos Music Group. Tillsammans med Ekander kommer han fr o m nu att lägga ned mer tid och fokus på A&R, musikförlagsverksamhet, internationell exploatering, nya affärsområden, strategiska partneravtal och förvärv.

Cosmos Creative Director Kent Isaacs flyttar i juli 2012 från Stockholm till Los Angeles där han kommer att arbeta med att förstärka och utvidga Cosmos närvaro på den amerikanska marknaden. Detta omfattar bl a A&R, koordination av bolagets aktiviteter när det gäller artistrepresentation, musikförlagsverksamhet samt licensiering av den egna katalogen till film, tv, spel och reklam.

Lars Nylin