16 februari 2012

notiser

Veckans nyheter på den digitala fronten sumerade av Daniel Johansson.

Sedan Frankrike införde Hadopilagen i januari 2010 har franska fildelare riskerat att få varningar och temporära avstängningar av Internet-uppkopplingen. Nya siffror visar att i november hade 736 000 personer fått en första varning, 62 000 av dessa hade även fått en andra varning och 165 personer hade dessutom nåtts av sin tredje och sista varning. Därmed hade 105 tredje varningar delats ut under september till november. Enligt en kommande IFPI-studie ska iTunes ha ökat sin försäljning i Frankrike med 22,5 procent sedan Hadopi trädde i kraft.

Den nyligen införda spanska upphovsrättslagen Sinde, som går ut på ge upphovsättsorganisationer större möjlighet att få igenom blockningar av sajter och tjänster som sprider olicensierade verk, kommer att tas upp av landets högsta domstol. Detta efter att Association Of Web Users påpekat att den nya lagen skulle kunna strida mot Spaniens konstitution.

Ticnets brittiska motsvarighet TicketWeb har blivit utsatta för en hackerattack. Hackare tog sig in i biljettåterförsäljarens nyhetsbrevstjänst och skickade ut massmail med uppmaningar om att mottagaren var tvungen att uppdatera sin mjukvara. De som gjorde det blev därpå uppmanade att uppge sina kreditkortsuppgifter. TicketWeb tar allvarligt på intrånget, men uppger samtidigt att hackarna inte ska ha kommit över några kreditkortsuppgifter och liknande från TicketWebs kunddatabas.

Spotifys vd Daniel Ek pratade i en intervju med Grammy.com om de artister och skivbolag som väljer att plocka ner sin musik från streamingtjänster – som vi tidigare rapporterat gjorde Paul McCartney nyligen just det. Bland annat poängterade Ek att det än så länge inte finns något som stödjer antagande om att streamingtjänsterna hämmar den fysiska försäljningen. Istället konstaterade han följande: "You're talking 10 million active users, 2.5 million subscribers — most of them paying 0 a year, which is double the amount of your average iTunes user. Do you really want to hold back your album from people who are finally paying for music again? If you think that by doing so you're getting them to buy your album on a CD, or as an album download, again, there's asolutely no evidence to back that theory up. Your album’s getting shared en masse over BitTorrent, over YouTube. It’s there, right now — but you decide that it’s the paying, loyal music fans that should lose out. It makes no sense."

Lana Del Reys senaste release verkar stödja Daniel Eks ståndpunkt. I USA sålde albumet Born to Die 76 634 exemplar under första veckan i butikerna. Trots att albumet fanns tillgängligt för streaming hos bland andra Spotify redan från releasedatumet kom 74,2 procent av albumförsäljningen från downloads.

CDBaby har presenterat siffror över sina klienters intäktsfördelning under 2011. Under året kom 77,4 procent av de digitala intäkterna från iTunes, medan den näst största intäktskällan, AmazonMP3, endast stod för 10,5 procent. Streamingtjänsterna hamnade långt efter downloadbutikerna vad gäller intäkter. Störst var Rhapsody med 2,1 procent, medan Spotify stod för 2,0 procent.

Norska Schibsted Media Group, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, lade som MI tidigare meddelat i mitten av januari ett bud på Aspiro, som bland annat äger streamingtjänsten WiMP. Budet ligger på 340 miljoner kronor. Schibsted äger redan i dag 18,3 procent av aktierna i Aspiro, och Aspiros styrelse har enhälligt rekommenderat att köpet genomförs. Schibsteds finanschef Trond Berger sade i ett pressmeddelande: "Vi menar att det finns potential för värdeökning för Aspiro som en del av Schibsted, och vi tror att bolaget kommer att ha bättre förutsättningar för tillväxt som en del av en större koncern." Acceptperioden gick ut här i veckan, men än så länge har inte Schibsted kommenterar något. Sedan mitten av januari har 300 mindre ägare protesterat mot budet, och med hjälp av en Facebook-grupp samlat nejröster som motsvarar 13 procent av aktierna, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Konkurrensen mellan Google och Apple ser ut att blir allt hårdare. Det uppges nämligen att Google planerar att lansera en ny fysisk produkt – en underhållningsenhet. Om det stämmer handlar det nog om en wifi-hub för hemmabruk med musik som kärna. Även Amazon uppges vara på väg med en liknande produktlansering.

Downloadshopen 7Digital kommer att lansera ökad funktionalitet, och tar ett första steg mot att också bli en streamingtjänst. Bland annat ska kunderna kunna välja att streama musik de redan köpt av 7Digital via företagets hemsida. Dessutom ska det göras möjligt att ladda ner köpt musik flera gånger för nedladdning till exempelvis telefoner och surfplattor.

Enligt IFPI:s sammanställning av 2011 fortsätter tillväxten för digital musik, som numera omsätter 5,2 miljarder dollar årligen vilket är en ökning med 8 procent. I en rad länder – däribland USA och Sydkorea, och självklart Sverige – är intäkterna från den digitala musiken numera större än de från försäljningen av fysiska skivor.

Impala har sammanställt en rapport över musikanvändningen i Europa under år 2011 med ett fokus på förhållandet mellan majors och indies. 95 av de 100 mest sålda låtarna som downloads kom från majorbolagen, medan 94 av de 100 mest spelade låtarna på radion också var släppta av majorbolagen. Det stora undantaget var så klart Adele, som var en av fjolårets största succéer både som download och på radio.

Enligt en annan sammanställning var det 76 875 olika album som släpptes och såldes i minst ett exemplar i USA under 2011 (siffran omfattar även osignade artister). Av dessa stod 1 500 album för en försäljning av 100 miljoner exemplar. Beräknat på fjolårets totala albumförsäljning i USA på 113 miljoner exemplar innebär det att 2 procent av de släppta albumen stod för 90 procent av försäljningen.

Den omdebatterade streamingtjänsten Grooveshark har beslutat att dra sig tillbaka från den tyska marknaden. Detta efter att företaget inte lyckats få till en överenskommelse med det tyska rättighetssällskapet GEMA. Enligt Grooveshark hade GEMA orimligt höga ersättningskrav för licensiering, medan GEMA tillbakavisar att de ens har förhandlat med Grooveshark.

Den brittiska merchandisetjänsten Toto Merch, som erbjuder sina kunder printing-on-demand av t-shirts, posters med mera, har lagt till ny funktionalitet. Bland annat kan musiker nu använda tjänsten för att sälja downloads direkt till fansen samt skapa bundlade erbjudanden innehållandes både fysiska och digitala objekt. Banden kan även designa sina Toto Merch webbshoppar själva samt implementera dem på bland annat sina Facebook Pages. Shopen har ingenting med bandet Toto att göra.

I The Sims 2 fanns hon med på spelets soundtrack, men då The Sims 3 Showtime släpps i mars är Katy Perrys medverkan än djupare. Hon kommer att finnas med i spelet som en avatar. Dessutom har hon varit med i framtagandet av accessoarer, möbler och andra saker som kommer återfinnas i spelet.

Daniel Johansson