Årets insamling leddes av programledare Jason Diakité, Gina Dirawi och Kodjo Akolor som direktsände i sex dygn från Gustav Adolfs Torg i Göteborg.
– Jag trodde inte stödet kunde bli större och engagemanget starkare än förra året, säger David Gustafsson, Sveriges Radios projektledare för Musikhjälpen. Men jag hade fel!
– Vi har aldrig haft så mycket folk som stöttat programledarna utanför buren och initiativen runtom i landet för Musikhjälpen har varit enorma.
Musikhjälpen bygger på att publiken skickar sms och skänker 50, 100 eller 200 kronor och samtidigt önskar en låt. Omkring 95 000 sms kom in under veckan. Mest önskade låt var Timbuktus tolkning av Mikael Wiehes Flickan och Kråkan.
Pengar kom även in på andra sätt. 264 auktioner gav 2 135 851 kronor. Michael Jacksons platinaskiva för Thriller såldes för 126 100 kr., Leif Pagrotskys skägg för 8 100 kr., en middag med Carina Berg och Kristian Luuk för 17 200 kr., Mona Sahlins kontokort från Toblerone-affären för 71 100 kr., Tomas Tranströmers eget exemplar av Dikter och Prosa 1954-2004 för 8 800 kr. och Cecilia Edefalks målning Älva för 12 200 kr.
Nytt för i år var att publiken kunde starta egna insamlingar via iHelp och cirka 1 000 privata insamlingar gav drygt 400 000 kronor. Musikhjälpsbutiken utanför buren drog in 206 000 kronor och Tareq Taylors mattält 405 000 kronor.
2,3 miljoner kronor i kontanter överlämnades direkt till buren på Gustaf Adolfs Torg och genom sitt Twitter-initiativ #stepyourvdgameup samlade Petter in en dryg miljon från ett hundratal givare inom näringslivet till Musikhjälpen.
Claes Olson