Johan Lindquist har arbetat 10 år på Universal Music och har tidigare ansvarat för bl.a Veronica Maggio, Oskar Linnros och Labyrint. Han har även varit produktchef på den internationella avdelningen, där han främst har arbetat med Interscope, Geffen och A&M och ansvarat för bl.a 50 Cent, Black Eyed Peas, Eminem och Lady Gaga i Sverige.
På Sin kommer Johan Lindquist att arbeta tillsammans med Mikael Wadström (A&R) och Calle Rydberg (produktchef). Dessutom kommer en promotiontjänst på etiketten tillsättas så snart som möjligt.
– Ända sedan jag såg filmen Krush Groove på mitten av 80-talet så har det varit lite av en dröm att starta en label med musik som jag brinner för, berättar Johan Lindquist.Nu har jag fått möjligheten att tillsammans med Calle och Misan, som också har ett otroligt stort hjärta för musik, vara med och skapa det som jag hoppas och tror kan bli den mest intressanta etiketten i Sverige de närmaste åren.
– Med vår erfarenhet och kunskap så har vi alla förutsättningar att skapa något riktigt kul och bra för våra artister, Universal Music och oss själva.
– Musikbranschen är under en spännande utveckling, konstaterar Per Sundin, vd Universal Music. Svensk musik är större och viktigare för branschen än någonsin.
– Vår huvudsakliga uppgift är att hitta, utveckla och ta hand om nya och etablerade artister. Universal Music är världens och Sveriges största musikbolag och genom att starta Sin kommer vi att stärka upp vår lokala avdelning ytterligare.
Universal Musics övriga svenska avdelning leds liksom tidigare av Peo Berghagen och Annele Hencz.
Claes Olson