– Vi vill att vårt innehåll ska vara tillgängligt för publiken där den finns därför att alla har rätt att ta del av vårt innehåll, säger Cilla Benkö, vice vd på Sveriges Radio. Den publik som inte kommer till oss måste vi möta på andra plattformar.
– Detta är en naturlig utveckling för ett medieföretag som så starkt präglas av både trovärdighet och förnyelse.
Sveriges Radios avtal med Spotify och Wimp omfattar endast distributionssamarbete och Sveriges Radio poängterar att företagen inte har någon rätt att påverka och ha synpunkter på Sveriges Radios utbud.
Idag används Spotify av ungefär hälften av alla svenskar. I åldersgruppen 16-25 år används tjänsten av hela 86 procent.
– Det här är ytterligare ett steg att göra Sveriges Radios innehåll tillgängligt för alla lyssnare, kommenterar Tomas Granryd, kanalansvarig för P3. Vårt material finns redan på många olika plattformar, t ex iTunes, appar i smartphones, sociala medier, inbäddat på mediesajter etc. Nu tar vi ett steg till närmare publiken genom vår närvaro på Spotify och Wimp.
Vid starten omfattas följande program av testet: Brunchrapporten, Christer i P3, Cirkus Kiev, Deluxe, Ligga med P3, Tankesmedjan, Lilla Al-Fadji, Mammas Nya Kille, Sommar i P1, Sist med det senaste med Annika Lantz och Ekots lördagsintervju.
Claes Olson