Som namnet säger handlar det om CD-skivans variant på print on demand, mycket populärt i boksammanhang. CDOD tar inte bara fram produkten, oavsett antal, man sköter även exempelvis försäljning, Grammotex, distribution, fakturering och NCB. Det bolag som samarbetar med CDOD får mellanskillanden mellan ett fast grundpris och PPD.
I serien "MNW Album on demand" fins titlar med bl.a. Tant Strul, Love Explosion, Nationalteatern, Pink Champagne och Risken Finns. Titlarna kommer exempelvis på CDON och Ginza kosta strax över 150 kronor.
Vad är "tänket" bakom CDOD?
– Tänket är att det fortfarande finns en publik för CD-album men att det är
för dyrt att hålla alla titlar i lager. Om man producerar CD:r on demand så
kan man hålla hela katalogen tillgänglig utan att binda kapital. En CD som
tillverkas on demand är förstås mycket dyrare styckevis än en som pressats i
en större upplaga, det kan man aldrig komma ifrån. Å andra sidan är
produkten förmodligen redan såld och efterfrågad när den produceras och
efter det att vår startavgift är intjänad så genererar försäljningen bara
intäkter och inga kostnader. En ganska bra ekvation tycker jag. Ett exakt
pris är svårt att säga då olika produktioner har olika förutsättningar. Men
dealen är bra tycker jag..
Hur har urvalet av MNW-serien gått till?
-Urvalet är det Ann-Marie Beckman-Forsberg på MNW som gjort. MNW har valt att kalla serien för "MNW Album on demand" och det gemensamma för albumen är att
de faktiskt inte släppts på CD tidigare..! Det låter konstigt och låtarna
kan mycket väl finnas på olika samlingar och de finns digitalt men som
kompletta album har de inte släppts på CD förrän nu. Det har krävt lite
funderingar kring artwork då man vill skapa en produkt som både återger
det ursprungliga konvolutet men som också presenterar copyrightnotiser och
annan info på ett tydligt sätt. Lasse Ermalm har gjort ett fint jobb med
detta.
Har ni annat på gång som kan avslöjas redan nu?
-Vi pratar med flera repertoarägare om olika idéer och koncept och jag räknar
med att vi kan släppa 10-20 nya album i månaden under vintern/våren. Det är
många som visar intresse men det kan förstås vara svårt att hitta tiden för
att ta fram delarna då det i det flesta fall handlar om backkatalogtitlar
som rör sig rätt långsamt. Men det finns många roliga tankar på hur man
skall kunna komma runt detta och få igång ett flöde i releaserna även i den
här miljön. En mycket rolig utveckling är att de 30 ljudbokstitlar som vi släppt på MP3-CD åt ljudboksförlaget Storyside säljer på riktigt bra. Vi lär göra mer
inom det segmentet framöver.
-Det skulle kännas fint om CDOD kunde vara delaktigt i att göra en i många
fall bortglömd svensk musikskatt tillgänglig på CD igen. Man blir lite
förvånad när man ser hur många plattor som faktiskt inte längre går att få
tag på och som i fallet med MNW kanske inte ens funnits på CD.
Hur ser du på den fysiska produktens situation mer generellt inför 2012?
-Man vore ju blind om man inte såg att den fysiska delen av marknaden minskar
snabbt. Samtidigt finns det genrer där publiken fortfarande efterfrågar CD
och jag tror att en hel del försäljning tappas eftersom den publiken tyvärr
har svårt att hitta produkterna. Jag tror inte att man skall räkna ut den
fysiska produkten än och framförallt inte när det gäller lusten att köpa med
sig någonting hem efter en konsert eller ha något att ge bort i present.
Lars Nylin