På fredag delas Musikförläggarnas Pris ut för nionde gången och nästa år är det 10-årsjubileum. Sedan flera år tillbaka är galan väl etablerad som en av musikbranschårets stora höjdpunkter. Uppfyller galan idag de visioner och ambitioner du hade när du själv presenterade idén för din styrelse och musikförlagen våren 2006?
– Absolut. Idén fick jag efter att ha varit på Ivor Novello Awards i London, som just är en lunchtillställning likt vår. Det vi hade på Nalen innan var trevligt, men kändes inte lika värdigt och respektfullt för upphovsmännen. Det blev inte fokus på upphovsmännen på samma sätt.
– Jag föreslog styrelsen att vi borde göra något liknande och fick till svar att: ”Visst, men då får du själv ta en aktiv roll och bli vår festgeneral.”
Vilka tycker du är den största skillnaden mellan Musikförläggarnas Pris 2011 och premiärgalan 2003? Hur tycker du att galan har utvecklats genom åren?
– Jag tycker vi har lyckats med att få en hög nivå och status på priset. Upphovsmännen och förlagen kommer i fokus och förhoppningsvis har det lett till större förståelse för hur viktig kompositionen är och vad förlagen sysslar med. Förhoppningsvis stärks självförtroendet i vår del av branschen.
Musikförläggarnas pris delas enligt statuterna ut till "upphovsmän som särskilt bör uppmärksammas". Hur mycket tror du att prisgalan har bidragit till att de svenska låtskrivarna idag även rent generellt uppmärksammas betydligt bättre än för tio år sedan?
– Som sagt, jag tror upphovsmännen idag har högre status än tidigare och förståelsen för deras arbete har ökat. Sakta men säkert har också media börjat lära sig vad förlag och upphovsmän är för något…
Finns det något som du redan nu kan avslöja och berätta om pristagarna, artisterna, middagen och årets konferencier på Berns på fredag?
– Nej egentligen inte, det avslöjas på fredag! Men visst hela galan får ett nytt utseende, även om formen är densamma.
Claes Olson