Det var långa köer utanför Oscarsteatern när årets STIM Music Expo i måndags morse slog upp dörrarna. Under ledning av den som vanligt oerhört påläste och mycket uppskattade moderatorn Petra Markgren Wangler bjöds deltagarna ett rikt varierat seminarieprogram från tidigt på förmiddagen tills långt fram på eftermiddagen.
Dagens första seminarieinslag var en kulturdebatt med representanter från sju riksdagspartier på scenen och fokus på musikskaparnas villkor i samhället. På plats fanns Lars Ohly (V), Agneta Gille (S), Tina Ehn (MP), Solveig Zander (C), Christer Nylander (FP), Andreas Carlson (KD) och Gustaf Hoffstedt (M). Det hela blev, på känt politikermanér (och i motsats till övriga inslag under dagen), i mångt och mycket en tillställning med ”många frågor utan särskilt många svar” – som moderatorn Petra Markgren Wanglers lite skämtsamt själv uttryckte det.
Som moderator kan det inte ha varit lätt att lotsa paneldeltagarna genom viktiga frågeställningar där politikerna ibland visade sig vara pinsamt oinitierade. Men om de flesta politikerinlägg rörande ”musik på nätet” på fjolårets STIM Music Expo kändes helt ”out of time”, så låg större delen av årets debatt i just det ämnet snarare bara sådär fyra-fem-sex år efter i tiden. Det var inte bara Örjan Strandberg i publiken som undrade vad politikerna tänker göra för att hamna mer i takt med teknikutvecklingen.
Då var debatten betydligt färgstarkare när den handlade om till exempel ett förslag om ROT/RUT-avdrag för yrkesverksamma musiker.
– Varför ska våra skattepengar gå till att Wille Crawford lirar på cocktailpartyn i Djursholm? undrade Lars Ohly.
På SKAP-ordförande Alfons Karabudas fråga om vad politikerna vill göra för att stärka upphovsmännens roll som avtalspart var hela politikerpanelen enig om att man måste föra en närmare dialog med organisationer som STIM samt SKAP och fst.
Till ett förslag om att införa någon slags skatt eller avgift på nätet, för att på så vis ersätta upphovsmän och artister, ställde sig moderaternas representant Gustaf Hoffstedt tveksam med motiveringen att det i så fall skulle kunna leda till att ”den legala verksamheten får finansiera den illegala”.
– Mitt övergripande intryck är ändå att politikerna har ändrat inställning det senaste året, summerade Musiksveriges vd Elisabet Widlund efteråt. Idag är det fler än tidigare som vågar stå upp för att upphovsrätten ska respekteras och som säger att det är självklart att de som skapar musik också ska kunna bestämma hur de vill sprida den. Dessutom har fler än tidigare en ödmjuk inställning och uttrycker att de gärna vill ha kontakt med branschens organisationer för att lära sig mer om branschen och upphovsrätten på den digitala marknaden.
– De rödgröna och centern är som tidigare mer otydliga än Alliansens företrädare när det gäller att tillåta fildelning av olagligt spridd musik för "privat bruk", menar Widlund. Men jag tycker att det fanns åtminstone en positiv signal från centern som sa att det råder en intern konflikt i partiet mellan å ena sidan dem som förespråkar integritetsaspekten framför allt, och å andra sidan dem som vill att musikskapare ska kunna ta betalt för sin musik. Centern vill göra en statlig översyn över den tekniska utvecklingen och betalningsmodeller för kulturinnehåll på nätet. Jag ser fram emot att se ett konkret sådant förslag och Musiksverige bidrar mer än gärna till ett sådant arbete.
Politikerdebatten på förmiddagen följdes av att Eagle-Eye Cherry, utrustad med en akustisk gitarr, på ett både roligt och spännande sätt berättade hur hans stora hit Save Tonight kom till. Därefter följde en paneldebatt med rubriken Var är brudarna?. Jazzartisten och kompositören Lina Nyberg (just nu projektledare för Statens Musikverks jämställdhetsprojekt), tonsättaren Tebogo Monnakgotla, Cecilia Björck (universitetslektor i musikpedagogik), Marcus Pehrsson (Studiefrämjandets jämställdhetsprojekt) och Monica Ekmark (ordförande för Svenska Musikförläggareföreningen och General Manager för Universal Music Publishing AB) debatterade jämställdheten inom musikbranschen.
Monica Ekmark fick medhåll när hon betonade vikten av att tjejerna i branschen stöttar varandra – och att man inte kan förvänta sig eller förlita sig på att männen kommer att ta ett steg tillbaka.
– Men det är betydligt bättre idag än det var när jag började i branschen, även om jag personligen ju hade turen att få arbeta med Stikkan Anderson som ju inte hade några fördomar eller förutfattade meningar om vare sig genus, ålder eller hudfärg!
Musikförläggare Ben Malén (själv tidigare artist med förflutet i Trance Dance) efterlyste fler kvinnliga producenter.
– Annars kommer det att fortsätta vara misslyckade manliga funkgitarrister som styr, skojade han. Men det här är förstås något som tjejerna själva måste ta tag i!
Under lunchen hölls det en sponsrad föreläsning om notationsprogrammet ScoreCleaner med Sven Ahlbäck, professor vid Kungliga Musikhögskolan. Därefter var det dags för en panel där låtskrivarna och producenterna Py Bäckman, Magnus Tingsek , Fredrik Thomander och Sharon Vaughn fick ge feedback på fem slumpmässigt utvalda låtar från STIM:s medlemmar.
Nivån på de fem bidragen var imponerande hög. Störst bifall och högsta betyg fick Filip Åhlmans låt Aldrig mer – med en text att ”spela på sunkiga ställen med våra farsor som publik” och väntan åtta timmar på skivbolagskontor.
Sharon Vaughn menade att Filip Åhlman tveklöst verkade träffa mitt i prick med sin svenska text och tyckte att han rent av sjöng som Paul Simon. Utöver Filip Åhlmans låt fick även Susann & The Grinders Twine, Jonas Widéns I Blame You, Panetoz Känn dig fri och Karolina Karners Long Gone höga betyg.
Martin Rolinski (artist/upphovsman med förflutet i BWO), Daniel Johansson (vd, Trendmaze AB och redaktör Digitalnytt/ Musikindustrin), Alfons Karabuda (SKAP, ESCA, Musiksverige), Elisabet Widlund (vd, Musiksverige) och Marcus Janzon (Digital Rights Manager, STIM) diskuterade under rubriken Sikta mot stjärnorna, hamna i molnet bl.a nya digitala musiktjänster som till exempel SoundCloud.
Daniel Johansson betonade vikten av att lyfta blicken framåt och titta framåt mot den teknik som kommer.
– Istället för att ”grotta ner sig” i hur det har varit och ser ut idag är det viktigt att proaktivt arbeta för att skapa och bygga in rättvisa betalningsmodeller i den kommande teknikutvecklingen, konstaterade han.
Han fick medhåll från bland andra Elisabeth Widlund som konstaterade att svenskarnas betalningsvilja helt klart ökar ju bättre de legala musiktjänsterna blir.
– Idag betalar folk mer för musiktjänster som Spotify än man tidigare gjorde för sin musik, berättade hon.
Efterhand öppnade sig diskussionen till en bredare debatt om musikens värden och kom att omfatta såväl ”den rättighetslösa marknadsföringen på YouTube” som politikerlobbying.
– Vad vi verkligen måste verkligen diskutera är det stora värde som musiken har, konstaterade Martin Rolinski. Idag är musiken mer värd än någonsin!
Petra Markgren Wanglers soffgruppsamtal med teamet Anders Hansson, Sharon Vaughn och Felix Persson (Le Kid), som tillsammans var med och skapade Agnes världshit Release Me (som 2009 toppade amerikanska Billboards danslista och totalt har sålt 900 000 exemplar över hela världen) blev dagens stora musikaliska höjdpunkt. När man ur Logic-programmet lyfte fram de enskilda beståndsdelarna i låten jublades det högt i salongen – och bland annat sångerskan Brita Bergströms ”Disney-gospel” fick taket att lyfta.
Dagen avslutades med att årets mottagare av STIM-gitarren Platina: Lykke Li, samt tonsättaren Sten Melin och journalisten Ingrid Strömdahl, årets vinnare av Atterbergpriset respektive Skriftställarstipendium hyllades. Därefter presenterades de totalt 102 mottagarna av 2011 års STIM-stipendiater. I samband med det bjöd First Aid Kit – med stipendiaterna Johanna och Klara Söderberg – på ytterligare en av dagens musikaliska toppar.
Som helhet var årets STIM Music Expo på flera sätt ett mycket givande arrangemang. Att kvällens efterföljande mingel i Oscarsteaterns bar gav ytterligare tillfällen att träffa både gamla och nya bekantskaper i branschen var förstås ett extra plus i kanten.
På tre år har STIM lyckats etablera en ny viktig och inspirerande mötesplats för svensk musikbransch. Det är många som har anledning att buga och tacka för det!
Claes Olson