6 oktober 2011

T Universal marknadsför Digster

Digster, som är en av Sveriges första och största spellistetjänster, lanserar nu en iPhone-app som gör det enklare än någonsin att ha bra musik med sig överallt. Appen ligger topp tio bland gratisappar i svenska App store. Det placerar den före Facebook, Spotify och SJ just nu.

Digster innehåller spellistor inom alla teman och genrer – allt från fester till bakgrundsmusik vid middagar. Bakom tjänsten står Universal Music men spellistorna innehåller musik från alla skivbolag.

– När det finns massor av musik att välja bland ökar behovet av bra, uppdaterade och redigerade spellistor, säger Andreas Ahlenius, chef för digital försäljning på Universal Music.

Det finns många rekommendationstjänster därute. Digster är annorlunda. Istället för att utgå från en teknisk algoritm eller användargenererade spellistor sätter ett team av redaktörer ihop spellistor för olika tillfällen och musiksmaker. Spellistor som är ”Live” uppdateras varje vecka av Digster. Det går också att hitta flertalet spellistor gjorda av artister. Genom att markera en spellista som favorit får du meddelanden så snart Digster har uppdaterat den – något som annars inte märks i exempelvis Spotify. Appen är gratis och kräver bara att du har Spotify eller WiMP installerat på din telefon. Du kan också välja att köpa musiken i iTunes.
Digster blir dessutom den första spellistetjänsten att marknadsföra sig via TV-reklam med start denna veckan på TV4.

– Spellistor är av stor vikt för oss vilket gör att vi självklart också väljer att marknadsföra dessa. Vi tror på ett långsiktigt varumärkesbyggande och genom att satsa på både TV-reklam och onlinemarknadsföring visar vi att vi menar allvar, säger Mia Forsgren, marknadsdirektör på Universal Music.

Lars Nylin

Ladda ner Digster-Appen

http://bit.ly/Digster-app