Årets Popkomm-mässa i Berlin förra veckan inleddes storslaget med ett öppningstal av den svenska handelsministern Ewa Björling. Tillsammans med Sveriges ambassadör Staffan Carlsson i Tyskland och Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp var Ewa Björling senare på dagen med på den svenska mottagningen i den gemensamma nordiska montern på Tempelhof – den för ett par år sedan nedlagda Berlin-flygplats där Popkomm i år arrangerades för andra året.
Men den svenska handelsministerns närvaro var dessvärre en av få ljuspunkter på årets mässa. Sedan flytten från Köln till Berlin för sju år sedan har Popkomm kantats av problem och besöksantalet har stadigt minskat. I år fanns endast 400 utställare på plats i de stora hallarna, som ekade skrämmande tyst. Av den tyska musikbransch som en gång i tiden utgjorde mässans självklara nav märktes det i år så gott som ingenting.
– I princip känns det meningslöst att vara här, konstaterade flera svenska besökare. Det är tur att Berlin är en så skön stad att man kan få ut någonting av resan ändå.
– Jag tror inte att ens hälften av oss som är här någonsin kommer att återvända till ett Popkomm, konstaterade Torgny Sjöö på Playground. Det här var verkligen misslyckat…
För många var faktiskt årets Popkomm en smärre katastrof. De som inte hade sina på förhand uppgjorda möten fick nöja sig med att hänga med de ditresta showcase-artisternas bolagsrepresentanter och entourage. Många artister och band fick göra sina konserter för en publik som huvudsakligen bestod av vänner och bekanta.
– Varför gör man överhuvudtaget showcase på det här sättet? undrade en svensk musikförläggare när This Is Head som sista band på onsdagskvällens showcase i Kulturbrauerei låtit sista tonen klinga för den så dags helsvenska publiken på tjugo personer. Det är ju billigare att flyga in A&R-folket till Sverige!
– Tack för applåderna, sa sångaren på scenen. Men jag ser att ni bara är svenskar!
Tove Styrke och Corroded var ett par av de svenska akter som hade relativt bra med publik och även representanterna för You Say France And I Whistle och Tantrum To Blind sade sig ha anledning att vara nöjda.
– Vi fick vårt showcase genom att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, menade Tantrum To Blinds manager Patrik Larsson. Export Music Sweden, Kick-Start och NEMIS tyckte att Tantrum To Blind passade in och att de med oss på Headlock Creative Management och Goatbridge Productions hade rätt team bakom sig Det var bara att tacka och ta emot!
I mässhallarna Tempelhof var det tunt med folk på mässan redan på öppningsdagen och värre blev det. Torsdag eftermiddag – när trycket borde ha varit som störst – kunde man i princip ostört vandra rund mellan montrarna. Fredag var det öken.
Lika illasinnade som realistiska rykten talade om att det här förmodligen var sista gången som Popkomm gick av stapeln. Trots det uppmanades folk på utvägen att för säkerhets skull redan nu registrera sig till nästa års mässa.
– Jag återkommer inte, konstaterar Patrik Larsson på Headlock Management. Popkomm har tappat sin relevans och plats på världskartan. Det räcker med MIDEM och efter det finns det enligt min mening bara plats för mer intima, nischade och specialinriktade mötesplatser
På 90-talet var Popkomm i Köln förmodligen den mest levande musikmässan och en av de största musikfesterna i världen. Nu är äventyret med all säkerhet över. Punkt.
Claes Olson