Den nya rapporten visar att musikföretag tror på en årlig tillväxt på 6,2 procent under de närmaste fem åren. För eventföretag är motsvarande siffra 7,7 procent. Prognoserna innebär en total tillväxt på 29 procent i musikbranschen och 45 procent i eventbranschen till och med 2016.
– Det råder framtidstro i musik- och eventbranscherna, konstaterar Musiksveriges vd Elisabet Widlund. En tillväxt på dessa nivåer har vi bara sett i Sverige någon enstaka gång under de senaste tio åren.
Undersökningen, som gjordes i somras, baseras på ett urval av 94 företag och organisationer. Enligt rapporten planerar sex av tio företag att anställa under de kommande två åren.
– Allt tyder på att musik- och eventbranscherna kommer att vara en arbetsmarknad att räkna med säger Maria Guggenberger, vd för sponsrings- och evenemangsindustrins branschorganisation Sponsrings & Eventföreningen.
– För unga arbetssökande gäller det att skaffa kunskap om branscherna och goda nätverk.
Tillväxten och branschernas ambitiösa anställningsplaner kommer enligt rapporten att kräva ett större utbud av kompetent personal med flera olika bakgrunder.
Rekryteringsvägarna till branscherna går oftast via nätverk och rekommendationer. Utöver det är sociala medier en vanligare rekryteringsväg än mer traditionella vägar.
Imorgon, fredag 16 september presenterar Musiksverige och Sponsrings- & Eventföreningen hela rapporten på Hotell Clarion i Örebro i samband med den stora Live At Heart-festivalen.
Claes
Länk:
http://www.musiksverige.org/wordpress/wp-content/uploads/2011/09/Arbetsmarknadsrapport-Musik-och-eventbranscherna-16-sep-20111.pdf