Hur gick det till när du började jobba med Veronica Maggio?
– Det började helt enkelt med att jag fick frågan om jag ville producera Veronica. Vi provade snart att skriva ihop och gjorde en halv Mitt hjärta blöder och titelspåret Satan i gatan. Jag ska erkänna att jag kände att jag hade nått att bevisa. Inte minst för mig själv eftersom jag bestämt att jag ville börja skriva och producera till andra. Det var grymt skönt att ha tydliga tidsramar och inte kunna glida undan som när jag kört solo. Inser att jag jobbar bäst då. Och ibra sällskap med (Markus)Krunegård och Veronica kom nya melodier och vinklingar.
– Det är ju omöjligt att veta hur det ska gå och jag minns att jag messade Veronica efter första singelsuperrecensionen och sa att jag nu var beredd på stora sågen inför albumet…men den kom aldrig!
Jag kunde aldrig tro att att så många skulle uppfatta och ta till sig texterna och musiken på samma sätt som vi såg den, men visst, det fanns en dröm.
Berätta lite om din bakgrund som låtskrivare?
– Låtskrivare, när blev jag det egentligen? Jag försöker fortfarande skriva en låt på riktigt! Jag minns att jag absolut inte såg mig som låtskrivare när jag började, men det har vuxit fram. Jag var beat-styrd och det var tungt och tidskrävande att slutföra mina egna låtar. Jag har lärt mig att bättre behålla perspektiv och inspiration. Jag vill ha en vision och följa magen. Klart är att jag var mer orolig och svår när jag var 17 och gjorde min första skiva än nu. Inget konstigt med det.
– För ca tvåår sen kände jag att det var dags att sätta artistwalzen på paus och prova jobba med, och åt andra….det är det bästa beslut jag tagit på länge. Helt plötsligt blev det enklare och skönare att göra musik. Veronica gav mig också ett väldigt stort förtroende vilket var bra tajmat.
Hur går det med egna solokarriären?
– Man kan nog säga att jag lagt den på ganska tunn is. Jag har ideér och skisser till nya grejer, och drömmen vore att skaffa en producent och projektledare.
Så här i backspegeln inser jag att jag tidigare tagit på mig för många roller för att orka behålla driv och distans till det jag gör. Att göra musik till någon annan och få en tydlig bild av var man är påväg är nått helt annat än att göra nått till sig själv. Mina vapendragare Ollie Olson, Patrik Berggren, Janne Taneli och Per Lindholm har varit viktiga och dom kan intyga att jag oftast gjort saker i fel ordning och utan direkt mål. Visst, jag har lärt mig sjukt mycket och kämpat hårt, men det ska inte ta 4-5 år att att göra en skiva. Det är sinnessjukdom.
Så…se det som en kontaktannons. "Driven producent/visionär sökes!"
Vilka är dina personliga favoriter bland svenska låtskrivare?
– Oj. Har dålig koll på vem som skrivit vad, men jag ser upp till en hel hög…..Niclas Frisk tycker jag är magisk, Klas Åhlund, Thåström, alla i Årets Kompositör – MaxMartin, Dungen, Håkan H…..Robyn, för att nämna några, men som sagt, det finns en del genier in Sweden!
Lars Nylin