Vem är Anders Engström?
– Jag har som många andra old-timers i branschen ett musikerförflutet som
spänner över det första svenska ska-pop bandet T-shirts till sessions
med sådana som Kjell Höglund, Ubangi, Efva Attling och Cotton Club och en
massa andra. En brokig bassist-karriär som varade i sju år drygt…Började på andra sidan skrivbordet på Sonet Music (Sonets musikförlag) 1988. Hann
med ett år på det legendariska Lidingökontoret, för att sedan jobba som
A&R Local repertoire på EMI Music Publishing 1991-97. Efter det ut i den
fria världen där jag jobbat med digitala tjänster t ex ett tidigt försök
1999-2001 som hette Sonox.com och på Klicktrack under 2008-2010. Jag har
jobbat mycket med musiklicenser av olika slag, bland annat som Music
Supervisor i ett antal långfilmer och gjort en del företagsplattor och annat
jox. Har drivit och driver egna förlag men även konsultat åt MNW och andra.
Delägare i NONS Records och startade nyligen upp CDOD, en CD on demand
tjänst som verkar komma helt i rättan tid. Lite gott och blandat i branschen
alltså som gett en massa olika erfarenheter och kontaktytor… Sedan i
somras arbetar jag deltid som ordförande i SOM.
Vilka är de stora utmaningarna för SOM framöver?
– Vi ser det som vår uppgift att sprida kunskap om vilken viktig roll som de
oberoende musikbolagen spelar i den svenska musikindustrin och i vilken
miljö dessa bolag verkar. Att den forskning och utveckling som bedrivs med
minimala budgetar, med svett och tårar och som är av stor betydelse för det
"svenska musikundret" får det erkännande det förtjänar. Vi är också en
branschorganisation som jobbar med kunskapsöverföring i de egna leden och vi försöker hjälpa till med olika affärsfrämjande åtgärder.
– Den stora utmaningen just nu är att många av våra medlemmar kämpar med
migreringen från fysiskt till digitalt och att det haltar lite när det
gäller vilka musikkonsumenter som hittat de nya tjänsterna på nätet. Vi är
oerhört optimistiska när det gäller bärkraften i den repertoar som
independentbolagen producerar men väldigt många har mycket svårt med den
omedelbara likviditeten.
Vilka är musikindustrins största generella utmaningar som du ser det?
– Att ta tillbaka initiativet kring exploateringen av våra rättigheter,
rättigheter som tillhör upphovsmän, utövare/artister och masterägare. För
länge har för många affärsidéer och företag nyttjat rättigheterna utan att
ge en rimlig ersättning tillbaka till kreatörs/producentledet. När man ser
hur vågskålen som symboliserar intäkter kraftigt svängt över till de som
sekundärt utnyttjar rättigheterna så inser man att något måste göras.
Vilka är dina favoritartister?
– Jag gillar egentligen det mesta som har ett ärligt och eget uttryck oavsett
genre. Jag lyssnar ofta på Ane Brun och New Tango Orquesta. Veronica Maggio
är bra. Jag tycker förstås att Isolation Years och The Perishers (båda NONS – MI:s anmärkning) gjort magiska plattor men där är jag oerhört jävig…Looptroop knäcker live!
Lars Nylin