1 september 2011

POLAR MUSIC SESSIONS 2011 The Power Of Music

För andra året arrangerades det i samband med årets polarprisgala ett omfattande seminarieprogram under vinjetten Polar Music Sessions. Hundratals intresserade samlades i år på Nalen både måndag och tisdag förmiddag för att lyssna på paneldebatter samt intervjuer och samtal med såväl olika branschentreprenörer som artister och politiker.

För de allra flesta var höjdpunkten i årets program Patti Smith, som medverkade på Nalens scen både måndag och tisdag. Hennes eftermiddagssession med journalisten Janne Gradvall på måndagseftermiddagen – ett scensamtal som ersatte tidigare års presskonferenser – kan inte beskrivas som annat än en klassiker. Även hennes medverkan på tisdagen, i sällskap med Kronos Quartets medlemmar, rev flera gånger ner jubel och applåder av ett slag som sällan brukar höras i liknande sammanhang.

Tillsammans med konferensledaren Ola Ahlvarsson från medarrangören SIME hälsade Polar Music Prizes vd Marie Ledin gästerna välkomna till tisdagens innehållsrika program. Därefter tog SAMI:s ordförande Alfons Karabuda över som moderator och ledde ett seminarie med rubriken Sweden – A Creative Hotbed. En panel bestående av bl.a låtskrivaren Sharon Vaughn, EMI Music Publishing Scandinavias vd Stefan Gullberg och låtskrivaren/producenten Fredrik Thomander diskuterade den internationellt framgångsrika svenska musikscenen i relation till omvärlden.

Under rubriken Female Leadership In The Music Industry grillades Statens Musikverks chef Stina Westerberg och artisterna Kajsa Grytt, Rebecka Törnqvist och Jenny Wilsson av journalisten Petra Markgren Wangler om kvinnors roll och inflytande versus männens, i det svenska musiklivet.

Ola Ahlvarsson ledde själv seminariet Going social – Tips/Tools/Trade Secrets to connecting in Real Time, med fokus på framför allt sociala medier och ny teknik. Han inledde med att citera Alxander Bards uttalande om att ”ingen teknologi i världen kan göra en obegåvad artist begåvad”.
– Men om sociala medier kan största politiska regimer, så kan de naturligtvis även användas för att skapa hits, slog den amerikanske branschlegendaren Fred Bronson fast.

HP:s svenske marknadschef Johnny Kroneld och Mikael Eriksson Björling från Ericsson Consumer Lab samtalade om nätverkande med digitalt innehåll, som musik – det största fritidsintresset för 15-19-åringar. Kroneld berättade om HP:s samarbete med den hyperkreative Lady Gaga.

– Idag finns verktygen tillgängliga för alla, men kreativiteten måste man själv stå för, konstaterade Mikael Eriksson Björling.

Efter den följande sessionen med Kronos Quartet och Patti Smith, professor Töres Theorells intressanta föreläsning om musikens helande förmåga – samt ett ytterst mingelvänligt avbrott för lunch – fortsatte sedan Polar Music Sessions med bl.a såväl Krister Linder som Stockholms finansborgarråd Sten Nordin på scenen, seminariet The show must go on – Meet the music philanthropists med Hans Dalborg (Nordea), Niclas Kjellström-Matseke (Postkodlotteriet), Elisabeth Ström (Vattenfall) och Eva Qviberg (Nationalmusei Vänner), en presentation av den svenskproducerade dokumentärfilmen PressPausePlay, och programpunkten Fireside chat with Len Blavatnik, the Russian music aficionado who bought Warner Music.

Med Polar Music Sessions och Polar Music Talks på Nalen har arrangörerna lyckats byggt en svensk plattform för inspiration och utbyte av idéer, på ett sätt som både är av internationellt intresse och sätter fokus på den svenska musik- och kulturscenen – samtidigt som det står såväl ny teknik som annan modern vetenskap på agendan. Polar Music Prize börjar alltmer ta formen av det musikens Nobelpris man i begynnelsen hade ambitionen att skapa.

Nästa års Polar Music Prize sker preliminärt 28 augusti 2012.

Claes Olson