Via den nya tjänsten MaximalSound kan artister numera mastra sina låtar online. Det tar ungefär en timme per låt och en treminuterslåt kostar 5 euro att mastra.
Northwestern University och Telefónica Research har under två års tid undersökt 500 000 personer i 169 olika länder och deras användning av BitTorrent-nätverken. Studien visar att nedladdningen ökade med 12 procent mellan 2009 till 2010 – mätt till mängden nedladdad data. Samtidigt har nedladdningshastigheten snittmässigt ökat från 110 MB/timme till 139 MB/timme. Mängden unika användare gick dock ner med 10 procent under samma period. En intressant slutsats studien gör är att de stora bredbandsleverantörerna idag tjänar pengar på ju högre trafik som flöder i nätverken, medan de små leverantörerna istället förlorar på det. Idag har nämligen näten optimerats på ett sådant sätt att mycket av trafiken sker lokalt i de stora bredbandsnäten. I studien står bl.a. att läsa: ” Using inferred business relationships between ISPs, we showed that most BitTorrent traffic flows over cost-free paths and that it generates substantial revenue potential for many higher tier ISPs.” Hela studien finns att läsa på http://www.scribd.com/doc/62564312/On-Blind-Mice-and-the-Elephant.
Efter att ha betatestat tjänsten sen i april har ReverbNation nu släppt sin Promote It. Promote It är en tjänst för att underlätta hanteringen av annonseringskampanjer för Facebook. Tjänsten är speciellt framtagen för musikbranschen och går att använda för både större och små kampanjer.
Rdio är först ut bland musikstreamingtjänsterna med att erbjuda familjeabonnemang. En familj kan knyta samman upp till tre abonnemang på samma räkning och på köpet få rabatt med upp till 23 procent.
Amerikanska National Music Publishers' Association har nått en överenskommelse med YouTube, som gör att organisationen drar tillbaka sin stämningsansökan för upphovsrättsbrott från 2007. Sedan tidigare har de stora förlagen i USA egna licensavtal med YouTube, men nu får även de amerikanska indieförlagen ett avtal. Överenskommelsen gör att förläggare har möjlighet att licensiera sin musik till YouTube och därmed få ersättning när deras musik spelas – oavsett om den är uppladdad officiellt, eller osanktionerat, av privata användare.
Thinglink är ett finländskt teknikbolag som tagit fram en lösning som gör att det går att addera mer innehåll till bilder på nätet. När besökaren scrollar över en bild dyker en ruta upp med fördjupat innehåll. Tester visar på en väldigt hög klickfrekvens på bilder med adderat innehåll och en av möjligheterna är att lägga in webbshoppar för exempelvis konsertbiljetter direkt i bilder på artisthemsidor, Facebook-sidor och liknande.
Red Hot Chili Peppers har ett samarbete med iTunes kring releasen av bandets kommande album I'm With You [Warner Music], som släpps 30 augusti. Skivan släpps initialt exklusivt via iTunes. Men det som gör samarbetet än mer intressant är att bandet tillsammans med producenten Rick Rubin gjort en speciell mastring för iTunes-utgåvan, som är optimerad för iTunes komprimeringsformat.
Shazams konkurrent SoundHound har släppt en uppdatering av sin app med stöd för Spotify. Precis som Shazam är SoundHound en tjänst för att känna igen musik som spelas upp. När den uppspelade musiken känts igen direktlänkar den uppdaterade appen till låten på Spotify.
Sedan tidigare har BlackBerry en egen downloadtjänst i samarbete med 7Digital. Efter att ha tecknat avtal med samtliga majorbolag planerar BlackBerrys tillverkare RIM nu att också lansera en helt egen streamingtjänst till BlackBerry.
Beyond Oblivion håller på att teckna avtal med skivbolagen för att kunna lansera sin tjänst Boinc senare i år, och enligt ett pressmeddelande har man nu flera nyckelavtal på plats. Boinc scannar av din mp3-folder och låter dig streama din samling via exempelvis mobil och andra datorer. Boinc kommer inte erbjudas direkt till konsument. I stället ska tjänsten säljas in till mobil- och datortillverkare, som sedan kan integrera tjänsten i sina modeller.
Google har lanserat en ny musiksajt som heter Magnifier. Än så länge är sajten bara öppen för inbjudna användare. Tanken är att sajten ska erbjuda exklusivt material som livespelningar, intervjuer och gratisdownloads. Magnifier är optimerad för att fungera med Googles nya molntjänst för fillagring. My Morning Jacket blev det första bandet som deltog på Magnifier.
Sean Parker, som gästade Way Out West i somras, gestaltades i spelfilmen The Social Network – filmen om Facebook. I den kommande långfilmen om Napsters uppgång och fall kommer han att spela sig själv. Filmen blir nämligen en dokumentär där både Sean Parker och programmeraren Shawn Fanning kommer att delta.
Kinesiska kulturministeriet släppte nyligen en lista på 100 låtar som numera är förbjudna att distribuera i Kina. De digitala distributörerna i Kina hotas med juridiska påföljder om de inte tar ut låtarna ur sitt sortiment. Bland låtarna som numera är förbjudna finns flera låtar med Katy Perry, Take That och Lady Gaga.
Daniel Johansson