När Ola Salo tog i för kung och fosterland och avrundade tisdagens Polar Music Prize med Patti Smiths People Got The Power fick TV4-tittarna inte vara med om det mäktiga crescendot. Tv4 avbröt för reklam, något kanalen inte skulle drömma om att göra när en fotbollsspelare lägger upp bollen på straffpunkten.
Möjligen är denna snöpliga TV-final – om än oförskyllt – lite illustrerande för ett pris som i Stikkan Andersons minne vill väldigt mycket men som inte på alla punkter når ända fram. Så även detta år när priset – främst tack vare pristagaren Patti Smith – fått mer positiv uppmärksamhet än tidigare.
Vi som var på plats fick nämligen inte bara höjdpunkter som de sista takterna av People Got The Power och två effektivt tårdrivande tacktal från vinnarna.
Vi fick även vara med om åtskilligt av ceremonins stora problem: att musiknumren ständigt balanserar på gränsen till karaokekväll på restaurang Seikoen. Vissa artister klarar den balansakten, andra faller över stupet och levererar en muzak som vare sig hedrar vinnaren eller artisten i fråga.
Möjligen var James Oestrich i New York Times något på spåren när han tidigare i sommar skrev: ”To make the ceremony really interesting, the Swedes should stipulate that the winners have to perform together. These particular artists would probably enjoy it”.
När samtliga musiker på scenen samlades i Jimi Hendrix Purple Haze – i ett arrangemang av Kronos – fick man en föraning om vad sådana möten skulle kunna resultera i.
Apropå New York Times är det för tidigt att säga om Polarpriset ytterligare lyft sig i ett internationellt medieperspektiv. Påståenden att internationella medier inte uppmärksammar priset är okunniga. En snabb Googling på onsdagen resulterade mest i träffar på en nyhetsbulletin från Associated Press. Förhoppningsvis gör det intressanta vinnarparet åtminstone att intresset för nästa års pris stegras.
Under tiden bör journalister på hemmaplan en gång för alla lära sig hur Stikkan Anderson stavar sitt namn. I en flitigt spridd artikel från TT Spektra stavas det pinsamt nog konsekvent fel. Att TT missade detta kan hända, men att inte någon tidning upptäckt det är uselt.
En annan önskan: om du inte tidigare kollat in Patti Smith bortom Because The Night finns det nu ett utmärkt tillfälle till uppdatering i form av den TV-annonserade samlingen Outside Society. Den reklamspotten har jag hittills inte noterat att TV4 bryter mitt i.
Lars Nylin