De flesta med koll på svensk popexport till Nordamerika vet att det där finns några sajter/bloggar dedikerade till svensk musik. Det finns även ett ständigt intresse för blågul export hos exempelvis inflytelserika webbtidningen Pitchfork.
Sedan i våras finns det också en pr-väg in i Nordamerika för hugade som inte går via majoraktörer mot marknaden USA/Kanada. Svensken Jonas Edvinsson har i tio år arbetat med promotion, i synnerhet på indiefältet. Sedan 2007 finns han i Montreal och driver nu därifrån Edvinsson Publicity. Hittills har han klienter som This Is Head, Katie Goes To Tokyo, Billie The Vision and The Dancers, Pallers, MF/MB/ och Friska Viljor från bolag som Adrian Recordings och Labrador. Han samarbetar även med kanadensiska artister och bolag.
Men Jonas är sugen på ännu mer jobb. Han säger till MI:
– Jag är fortfarande öppen för flera akter från Sverige som är intresserad av en Nordamerikansk marknad för lansering sent 2011 och tidigt 2012. Det kan vara artister redan etablerade i Nordamerika som vill bredda sitt upplägg, eller artister som beger sig mot Nordamerika för första gången i behov av en pressgrund att stå på och konsultation mot distribution, bokning, publishing, med mera.
Lars Nylin
Mer info:
www.edvinssonpublicity.com