Konceptet The Voice, som går ut på att en jury röstar på en röst i stället för även en image, skapades 2010 av den holländske tv-producenten John de Mol och hans bolag Talpa. Formatet har köpts av TV4 vilket kanalen avslöjade i maj.
Serien produceras av Nordisk Film. I går premiärsände konkurrenten TV3 tävlingen True Talent – med Tommy Körberg, Pernilla Andersson och Danny Saucedo som röstcoacher – en idé som det svenska produktionsbolaget Mastiff skapat.
Eller har dom det? Det anser inte Talpa. Dessa kommer nu i samråd med TV4 enligt flera medieuppgifter i veckan att stämma TV3/Mastiff för plagiat.
– De har kopplat in en svensk advokatfirma för att hålla koll på True talent. Om de känner att programmet är för lika The voice kan det bli tal om en stämning, sa på tisdagen en anonym källa till Aftonbladet.
– Jag blev väldigt förvånad över likheterna, säger Karin Stjärne, vd för Nordisk Film, som producerar The Voice för TV4, till Dagens Media.
– Jag har ju inte sett True Talent, men jag blev väldigt förvånad över likheterna på papperet eftersom True Talent är egenutvecklat. Det ska bli spännande att se vilka moment som är desamma. Jag vet att The voice formatägare John de Mol på Talpa och TV4 håller koll på vad MTG och TV3 gör av programmet, fortsätter Stjärne.
MTG:s presschef Max Lagerbäck tillbakavisar i Dagens Media anklagelserna.
– Det är väldigt många som tycker väldigt många saker som inte har en aning eftersom de inte har sett programmet. Jag tycker inte alls att True Talent och The Voice är lika. Inte mer lika än Fame Factory, Idol eller Popstars i alla fall, säger han till tidningen.
– Ja, den blinda provsjungningen är viktig i båda programmen men det är bara i den tre veckor långa castingfasen. Därefter går programmet in i en fas som mer liknar Fame Factory, där coacherna ska förädla sina talanger, fortsätter han.
Lars Nylin