Basshunter är Sveriges största artist. I alla fall på Facebook. Då Warner Music nyligen gjorde en sammanställning över antalet "likes" som svenska artister har på Facebook Fanpages hamnade Basshunter i topp med knappt 1,75 miljoner "likes". Basshunter följdes av Swedish House Mafia, medan trean ABBA, fyran In Flames och femman Arash låg en bra bit efter. Noterbart är att två av de tre medlemmarna i Swedish House Mafia (Axwell och Sebastian Ingrosso) även låg med på tio-i-topp som soloartister.
Nokia har under sommaren kört en virtuell festival, som de kallar för N8 Festival. Varje vecka har ett nytt liveklipp laddats upp på festivalens Facebooksida. Fokus ligger på att visa upp mindre indieakter och hittills har bland andra The Vaccines och Cults "uppträtt" på N8 Festivals. Alla liveklippen filmas med Nokiamobilen N8.
Den finska musiktjänsten Hitlantis har, via en rad olika investerare, fått in 1,5 miljoner dollar i nytt riskkapital. Sedan Hitlantis släpptes som app till iPad och iPhone har användarbasen ökat med 40 procent och nyligen släpptes en regional version av tjänsten i Sydkorea. Inom kort ska Hitlantis introduceras på andra asiatiska marknader.
CompetitionAlley.com är en ny plattform för att arrangera musiktävlingar. Tanken är att företag ska använda plattformen för att hitta nya talanger som de kan associera sig med. Plattformen möjliggör en kombination av onlineröstning samt liveevents.
Den digitala rättighetsagenturen Merlin, som representerar mer än 12 000 indiebolag, har stämt P2P-klienten LimeWire. Bakgrunden till stämningen är en överenskommelse mellan Merlin och LimeWire som träffades 2008, då LimeWire stämdes av de amerikanska majorbolagen via RIAA. Skulle LimeWire fällas i målet med RIAA skulle de, enligt överenskommelsen med Merlin, även betala Merlin en proportionerlig summa utifrån deras marknadsandel. Stämningen från RIAA resulterade i ett skadestånd på 105 miljoner dollar. Då Merlin ännu inte fått sin utlovade ersättning stämmer de nu LimeWire på de 5 miljoner dollar som man enligt avtalet är berättigad till.
EMI har tecknat ett avtal med spelförlaget MXP4 gällande Facebookbaserade spel. Genom avtalet kan MXP4 använda EMI:s katalog i sina spel. Spelaren kommer att gratis kunna höra 60 sekunders smakprov i spelen. För att få tillgång till hela låtar i spelen betalar man med Facebook credits.
Universal Music Publishing i USA kommer att börja använda ett nytt system för att följa och administrera de intäkter förlaget får från streamingtjänster. Det nya systemet – PDX Service – är utvecklat av Crunch Digital.
Hype Machine, som sammanställer och erbjuder streaming av all musik som postas på de bloggar som är anslutna till tjänsten, har lanserat den nya funktionen Fast Forward. Via Fast Forward kan användarna höra smakprov på de låtar som just postats på olika bloggar samt lägga till låten i sina personliga Hype Machine-spellistor för senare lyssning.
I ett utkast på ny upphovsrättslag i Storbritannien föreslås framställning av privata kopior bli lagligt. Den privata kopieringen är som bekant redan laglig i stora delar av världen – inklusive Sverige – men är för närvarande olaglig i Storbritannien. Lagändringen skulle få betydelse för de nya molnbaserade tjänster som låter användarna göra backupkopior på sitt digitala material för att sedan komma åt dessa från vilken dator som helst.
I kölvattnet av USA-lanseringen har Spotify blivit stämda av det San Diego-baserade företaget PacketVideo, som hävdar att den svenska streamingtjänsten inkräktar på två av företagets patenter. Patenten som PacketVideo hävdar att Spotify inkräktat på är registrerat i både USA och Europa och PacketVideo har nu stämt Spotify i så väl Nederländerna som i San Diego. Enligt PacketVideo har stämningarna föregåtts av fruktlösa försök till förhandlingar med Spotify. Spotify motsäger sig stämningen och sammanfattar läget i ett mail till Billboard enligt följande: "PacketVideo is claiming that by distributing music over the Internet, Spotify (and by inference any other similar digital music service) has infringed one of the patents that has previously been acquired by PacketVideo. Spotify is strongly contesting PacketVideo's claim."
Lagom till Spotifys USA-lansering passade deras amerikanska konkurrent Rhapsody på att presentera att deras streamingtjänst nu har 800 000 abonnenter. Därmed har den tio år gamla streamingtjänsten fått 150 000 nya abonnenter under det senaste året. Till skillnad mot Spotify erbjuder Rhapsody ingen form av gratisabonnemang.
I september kommer den amerikanska webbradiotjänsten iHeartRadio, som ägs av Clear Channel, att nylanseras genom införande av möjligheten att skapa personliga radioströmmar. Därmed kommer iHeartRadio att närma sig funktionaliteten hos konkurrenten Pandora. Samtidigt har Pandora låtit sina amerikanska premiumanvändare testa deras kommande HTML5-baserade version. Genom att lämna Flash till förmån för HTML5 som teknisk plattform har Pandora kunnat lyfta in utökad funktionalitet i sin tjänst.
Den dansorienterade downloadshoppen Trackitdown.net har lanserat en ny affärsmodell, som de kallar för TID Pro. TID Pro är en kombination av abonnemang och à la carte-modell. Genom att betala en abonnemangsavgift på 10 pund i månaden får TID Pro-användarna nästan 50 procent rabatt då de fortsättningsvis köper downloads. Med TID Pro kostar låtarna på Trackitdown.net 99 pence för WAV-filer och 79 pence för MP3-filer. För artisterna och skivbolagen blir det ingen skillnad i ersättningsnivå – de kommer att få betalt som om varje download såldes till fullpris, även då den sålts med TID Pro-rabatt.
PayPal hjälper IFPI och City of London Police att komma åt illegala downloadshopar. Tidigare har Visa och Mastercard ställt sig på IFPI:s sida och vägrat att hantera olicensierade downloadförsäljares transaktioner. För att komma runt detta hinder har de illegala försäljarna börjat använda PayPal som betalningsalternativ. Men från och med nu kommer PayPal att stoppa den typen av kunder. Att skära av betalningsmöjligheterna har visat sig vara den bästa vägen för att komma åt olicensierad downloadförsäljning som drivs från länder som Ryssland och Ukraina.
7Digital har inlett ett partnerskap med HP. Samarbetet kretsar kring att 7Digital ska förse HP:s nya tablet HP TouchPad med en downloadshop för MP3:or. Tidigare har 7Digital träffat liknande samarbetsavtal med Samsung, Toshiba och Blackberry.
Daniel Johansson