I måndags försattes hemelektronikgiganten OnOff i konkurs. Även i den övriga branschen för hemelektronik gör de flesta förluster. Med internationella koncerner bakom sig klarar stora aktörer som tyska Mediamarkt, brittiskägda Elgiganten och norskägda Expert att fortsätta hålla låga priser.
Även kedjor som svenska Siba har problem. Sibas resultat har försämrats kraftigt under de senaste fem åren. Man har gått från ett vinstresultat på 68 miljoner kronor räkenskapsåret 2005/2006 till en förlust på nästan 44 miljoner kronor 2009/2010.
– Vi är ett finansiellt starkt företag som funnits i 60 år. Vi kommer att ta upp kampen med dessa internationella aktörer. De tar vinstmedel från marknader med lägre konkurrens och går med stora förluster i Sverige för att skapa oligopol, säger Sibas vd Fabian Bengtsson till Dagens Nyheter.
MediaMarkt, som till skillnad från de övriga kedjorna satsat stort på CD-försäljning, visar upp spektakulära röda siffror. Under 2009 gjorde till exempel Mediamarkt en förlust på 324 miljoner kronor. En genomgång av boksluten i tidningen Expressen visar att det tyska bolagets offensiva marknadsföring kostat MediaMarkt 1 080 000 000 kronor sedan Sverigelanseringen. Lågpriskedjan har idag 19 varuhus i Sverige.
– Att det är dyrt att bygga våra fina varuhus är naturligtvis en kostnad vi är beredda att ta då våra kunder verkligen uppskattar varuhusets storlek och utbud, säger MediaMarkts vd Mikael Hagman till Expressen.
Men en rundring till några skivbolag visar att bolagen ännu inte tycks oroade av krisen i hemelektronikbranschen. Jens Olsson, nordisk säljkoordinator på Warner Music, säger exempelvis till MI:
– Vi märker inte av någon kris i den branschen, tvärtom. Media Markts intåg på Svenska marknaden, och norska fr.o.m. vår 2012, har inneburit att det återigen är möjligt att köpa musik i affären som säljer utrustning för att spela skivorna. Jag tycker att det är viktigt att poängtera att MediaMarkt är den enda av aktörerna i den branschen som köper in musik på titelnivå. De har inte bara topplista och reatitlar utan avdelningar med sortiment, en dedikerad inköpare i varje butik o.s.v., de satsar aktivt på CD. Förhoppningsvis leder det till att även de andra aktörerna återigen tar in CD i sina fasta sortiment.
Lars Nylin