16 juni 2011

Notiser

Amerikansk media skriver att Universal Music har skrivit på licensavtalet med Spotify inför den kommande USA-lanseringen av tjänsten. Sedan tidigare har Spotify avtal med både Sony Music och EMI. Därmed återstår bara Warner Music Group innan Spotify kan gå vidare med sin USA-lansering.

Universal Music har tagit beslutet att överge sin egen digitala distribution i Nordamerika och istället lägga ut den på INgrooves plattform ONE Digital. INgrooves kommer därmed att vara ansvarig för all onlinedistributiona till återförsäljare. Tidigare har Universal använt ONE Digital för distributionen åt bland andra Disney Music Group och Concord Music Group.

Tidigare i år gick Apple ut med nya regler för försäljning av prenumerationer till de appar som finns via App Store. De nya reglerna gick bland annat ut på att Apple skulle ha 30 procent av intäkterna från sålda prenumerationer genom App Store. Efter hot om stämningar har Apple backat från de nya reglerna, redan innan de hann träda i kraft.

Efter Apple, Amazon och Google är eMusic och Hewlett Packard nästa aktörer som tänker lansera molnbaserade tjänster där användarna kan komma åt sina filer och sitt mediamaterial vart som helst. Än så länge har inte några detaljerade planer presenterats för vare sig eMusics eller HPs tjänster. eMusic har däremot sagt att de hoppas kunna lansera sin tjänst i slutet av 2011.

FN riktar kritik mot den så kallade "three strikes"-metoden, som används bl.a. i Frankrike och som promotas i många andra länder. Framför allt gäller kritiken nivån på den sista delen, d.v.s. huruvida upprepade upphovsrättsintrång ska bestraffas med indragen uppkoppling. Detta strider enligt FN mot de mänskliga rättigheterna och yttrandefriheten.

Brittiska The Kooks använde Twitter på ett kreativt sätt i samband med lanseringen av den nya låten The Saboteur. Låten låstes upp bit för bit om fansen twittrade om kommande skivan Junk of The Heart. Twittrade de i alltför låg takt släcktes tidigare upplåsta delar av låten ner igen. Tidigare har Social Distortion använt sig av ett liknande upplägg. Hela The Saboteur är nu upplåst och ligger uppe för fri nedladdning.

Apple har nu avtal med samtliga fyra majorbolag inför USA-lanseringen den nya tjänsten iTunes Match, som kommer att vara en del av kommande iCloud. Samtidigt har amerikanska RIAA gått ut och visat sitt stöd för iTunes Match, som enligt RIAA är en gränsöverskridande affärsmodell. Däremot har musikägarna i Storbritannien inte kommit överens med Apple gällande iCloud, något som resulterat i att tjänsten troligen kommer att bli försenad. De brittiska musikägarna vill först analysera vilken effekt iCloud har på downloadförsäljningen innan de går med på att skriva något licensavtal med Apple. Även på hemmaplan har Apple fått problem med iCloud redan innan lanseringen – ip-telefonibolaget iCloud Communications har stämt Apple för varumärkesintrång.

Kinas ledande onlineaktörer har bildat den nya organisationen The Alliance of the Digital Music Industry. Bland de tjugotalet aktörer som ingår i organisationen återfinns så väl aggregatörer och försäljare som mobiloperatörer och andra kringaktörer.

I en studie som MTV Networks genomfört bland mer än 1 300 respondenter uppger 83 procent att de är beroende av mobilappar. I en fördjupning av studien, där en del av respondenterna fick leva utan appar i en vecka, sa 68 procent av männen att de kunde ge upp kaffe för att få börja använda appar igen, medan 68 procent av kvinnorna erbjöd sig att inte dricka läsk under ett helt år för att få tillbaka sina appar. Enligt studien är de vanligaste orsakerna till att en app slutar användas eller raderas att det dyker upp ett bättre alternativ eller att uppdateringar inte kommer tillräckligt ofta.

Radio.com har inlett ett samarbete med rekommendationstjänsten Last.fm och implementerat funktionalitet från Last.fm till sina radiospelare. Genom detta kan användarna av Radio.com enkelt göra personliga radiostationer, som utgår från användarens egen smak. Tjänsten är än så länge inte tillgänglig i Sverige.

Spotify kom med sina första utbetalningar var det en del svenska artister som öppet kritiserade tjänsten, för dess låga ersättningsnivåer. I takt med att Spotify fått allt fler premiumanvändare och ersättningarna blivit högre har många av dessa artister ändrat uppfattning, uppger Ekot. En av artisterna som Ekot pratat med är Petter, som poängterar hur han numera anser det viktigt att skivor släpps upp på Spotify samtidigt som den släpps i butik.

Den brittiska branschorganisationen BPI vill att alla brittiska downloadshopar ska börja använda den gamla Parental Advisory-logon eller liknande märkning vid försäljning av musik som kan upplevas som stötande. På sikt vill de även att YouTube ska börja märka de musikklipp som kan uppfattas som stötande. BPI kan inte tvinga någon till att göra denna märkning, men iTunes har sedan länge använt märkningen EXPLICIT och även videoaktören VEVO ställer sig bakom initiativet.

Daniel Johansson