Nästa vecka upprepas ett numera traditionsbundet mönster i svensk skivförsäljning. Strax innan skolavslutningen, i år den 8 juni, släpper Lasse Stefanz ett album, denna gång med titeln Cuba Libre, som säljer platina och har god möjlighet att bli ännu en listetta för bandet från Kristianstad.
När Cuba Libre omedelbart belönas med en platinaskiva – för mer än 40 000 sålda exemplar – blir den platinaalbum nummer 14 för bandet. Lägg till det 29 guldskivor och Lasse Stefanz blir en av de mest meriterade svenska artisterna genom alla tider.
Jakob Ekendahl, som ansvarar för bandet på Warner Music, säger om orsaken till de mäktiga siffrorna:
– Det går inte att blunda inför faktumet att de spelat 150 spelningar om året oavbrutet sedan 1967. Så de har allt byggt sig en liten publik… Den publiken är extremt lojal och känner sig givetvis trygg med att veta vad de får av bandet.
Warner Music själva fokuserar på en kampanj i TV4 men också på de grossister som når de vanligaste försäljningsställena för Lasse Stefanz, som exempelvis bensinstationer och stormarknader. Men viktigast är ändå kärnan av fans.
Ekendahl fortsätter:
– Få band har en så fungerande fan club. Den har uppåt fem tusen betalande och aktiva medlemmar vilket gör att det ganska smidigt går att få ut budskapet om en ny platta. Det underlättar också att de släpper sina plattor ungefär 25 maj, plus minus en vecka, det går för fansen nästan att ställa klockan efter när årets skiva kommer. Däremot så får bandet som vanligt inget ”gratis” i media. Om ett tv-program tar med ett band som Lasse Stefanz dröjer det många år innan de anses intressanta nog för ett nytt besök.
Förra årets platta med Lasse Stefanz, Texas, nådde plats ett på Topplistan och belönades med en Grammis. Cuba Libre är redan på god väg att upprepa bedriften.
Lars Nylin