Exakt på vilket sätt det lilla skivbolaget Leftfield Media lyckats komma över den inspelning som ligger till grund för det helt nyligen utgivna albumet Bob Dylan Studs Terkel’s Wax Museum [Leftfield Media] har jag ingen aning om, men Leftfield har tidigare även gett ut en ännu äldre radioinspelning (från 1962) med titeln Folksinger’s Choice. Och de viktigaste frågorna för oss Dylan-fans är ju förstås.. När? Var? Och framför allt: Hur låter det?
Trots att den tillgängliga Dylan-katalogen i form av såväl Columbias utmärkta The Bootleg Series som andra utgåvor de senaste åren till synes verkar vara på väg att svälla över alla gränser, så bidrar det snarare till ett ökat än ett minskat intresse för mannen och myten från Duluth, Minnesota. Åtminstone för undertecknad – och jag vet att jag är långt ifrån ensam…
Den nu aktuella inspelningen – utgiven 48 år efter sändningen i etern – gjordes i Chicago 26 april, 1963, dagen efter att Dylan lagt sista handen på sitt andra album – klassiska The Freewheelin’ Bob Dylan. Ett album som med odödliga Blowin’ In The Wind och A Hard Rain’s A-Gonna Fall (samt även bl.a Don’t Think Twice It’s Alright, Masters Of War och Girl from The Northern Country i spåren) med eftertryck slog fast den blott 21-årige artistens storhet som låtskrivare.
– Jag vet inte hur många sånger jag har skrivit allt som allt, men jag har väl förlagt så där sjuttiofem stycken, berättar en ovanligt öppenhjärtige Bob Dylan för intervjuaren Studs Turkel.
I det sammanlagt närmare 40 minuter långa samtalet – varvat med halvdussinet låtar framförda i studion med akustisk gitarr – berättar Dylan bl.a om hur han skrev A Hard Rain’s A-Gonna Fall (”varje rad var egentligen tänkt som en egen låt, men jag visste inte om jag skulle hinna skriva alla…”) och förklarar innebörden i flera av raderna.
När Studs Terkel undrar om Dylan skriver ”vanliga låtar på temat boy meets girl” svarar Dylan med att han faktiskt har skrivit en text på temat ”girl leaves boy” och sjunger en finstämd version av Boots Of Spanish Leather (som inte gavs ut på skivan förrän året efter, på albumet The Times They Are A-Changin’). Utöver Blowin’ In The Wind och A Hard Rain’s A-Gonna Fall sjunger han dessutom bl.a en finstämd version av Bob Dylan’s Dream. A Hard Rain’s A-Gonna Fall sjunger han lite motvilligt och först efter viss övertalning (”den är så lång och det är så många ord…”). Däremot så vägrar han sjunga sin Song To Woody.
– Men den finns ju inspelad på min första skiva, som du får spela om du vill. I övrigt så sjunger jag den bara för Woody Guthrie själv.
Att han redan med sitt andra album, 21 år gammal, var på väg in i en ny fas i karriären framgår tydligt av hans sätt att betona att han inte längre kommer att sjunga några andra sånger än sina egna – och att han inte är en ”topical songwriter”. Året därpå skulle han på tredje albumet The Times They are A-Chaingin’ dock komma att föreviga ett flertal av sina ”topical songs” – bara för att på fjärde albumet Another Side Of… därefter göra helt om igen. Och sedan var det dags att med elektrifierandet av sin musik ge de mest puritanska elementen inom folkmusikrörelsen den definitiva dödsstöten. Buas ut, avfärdas och hyllas. Avfärdas och hyllas. Avfärdas och hyllas.
Och så har det väl mer eller mindre hållit på under större delen av Bob Dylans sådär 50 år långa karriär. Fascinerande!
I min skivsamling hemma har jag väl egentligen kanske alldeles för mycket musik. Men de drygt etthundra albumtitlarna och tusentals låtarna med Bob Dylan återvänder jag ofta till. Jag kan ha hört hans röst någon gång redan på sextiotalet, men mitt första säkra minne av honom är Knockin’ On Heaven’s Door från 1973 och den första skiva jag köpte med honom var albumet Blood On The Tracks, två år senare. Men fast jag ”upptäckte” Dylan så relativt sent (drygt tio år in i hans karriär) är det få andra artister jag har haft både ett så långvarigt och intimt förhållande till. I min samling har jag hemmainspelningar med honom från sent 50-tal och ingenting kan stoppa mig från att trängas framför scenen när han kommer till Peace & Love-festivalen i sommar.
Så grattis på 70-årsdagen, maestro! ”and may you stay forever young…”
Claes Olson
Rekommenderad lyssning: Bob Dylan The Original Mono Recordings, Bob Dylan’s Greatest Hits, Bob Dylan’s Greatest Hits vol. II, Nashville Skyline, New Morning, Before The Flood, Planet Waves, Blood On The Tracks, The Basement Tapes, Desire, Hard Rain, Street Legal, Slow Train Coming, Saved, Shot Of Love, Infidels, Biograph, Under The Red Sky, Oh Mercy, The Bootleg Series vol 1-3, Good As I Been To You, World Gone Wrong, Time Out Of Mind, Love And Theft, The Bootleg Series vol 4: Live 1966, The Bootleg Series vol 5: Live 1975, The Bootleg Series vol 6: Live 1964, The Bootleg Series vol 7: No Direction Home, Modern Times, The Bootleg Series vol 8: Tell Tale Signs, Together Through Live, The Bootleg Series vol 9. The Witmark Demos 1962-1964 [samtliga album Sony Music].
Ps. Glöm inte att boka in Bob Dylans spelning på Peace & Love i Borlänge, lördag 2 juli! ds