– Efter ett underbart år har vi nöjet att meddela att vi har gjort några förändringar på marknadsavdelningen för att ytterligare stärka och ta tillvara på teamets kapacitet, berättar Stefan Blom, vd EMI Music Nordic.
– Vi vill med de fantastiska resultat som uppnåddes förra året investera i våra befintliga artister och satsa på nya signingar som redan är på g!
9 maj utsågs Samuel Arvidsson till ny marknadschef på EMI Music. Samuel kommer närmast från Sony Music Europe, där han under fyra år ansvarade för Vevo, Spotify, Youtube, Vodafone och Myspace. Innan dess var titeln Head of Radio på Sony BMG i Sverige. Efter ett antal år i reklambranschen har han nu arbetat i musikbranschen i över tio år. Samuel Arvidsson rapporterar till Stefan Blom.
Samuel Arvidsson kommer i sin nya roll ansvara för hela marknadsavdelningens arbete. Till sin hjälp har han bl.a nedanstående team av produktchefer och promotionansvariga.
På produktchefsidan finns idag Magnus Källskog, Johan Olsson, Dan Bengtson och Nina Nestlander. Magnus Källskog har fått en ny roll som Product and A&R Manager. Han kommer att ansvara för ett antal internationella och lokala projekt samt signa nya artister. Johan Olsson, som har varit engagerad i artistrelationer vid sidan av sitt jobb som produktchef för lokala och internationella projekt, tar nu steget fullt ut till Product and A&R Manager.
Dan Bengtson blir också Product and A&R Manager, en roll han har varit engagerad i sedan i mitten av förra året. Han behåller nu samtidigt sitt produkt -och marknadsföringsansvar i en rad projekt, såväl lokala som internationella. Nina Nestlander befodras och utöver sitt ansvar som Promotion Manager (som hon varot sedan 2006) är hon fr.o.m. nu även International Product Manager.
På promotionavdelningen får Hedda Båverud Olsson, som förra året tillsvidareanställdes som promotionassistent, nu en permanent position som Promotion Manager. Richy Arnold fortsätter som radioansvarig på promotionsidan.
På avdelningen för International Exploitation får Emma Finnkvist en permanent position som International Exploitation Manager, Nordic, detta efter att ha vikarierat på EMI de senaste sju månaderna med Roxettes internationella arbete.
Claes Olson