På årets FUZZ Guitar Show kommer ett hundratal utställare från den svenska och europeiska gitarrbranschen att visa upp sina produkter. Huvudparten av utställarna utgörs av distributörer av gitarrutrustning, musikaffärer och vintagehandlare. Dessutom finns ävenflera gitarrbyggare, förstärkare- och effektpedalbyggare och mikrofontillverkare på plats.
Berätta om FUZZ Guitar Show! Varifrån kommer idén?
– Idén är vår egen, men mycket av inspirationen kommer från amerikanska vintagegitarrmässor och musikmässor som Frankfurt Musik Messe och NAMM Show i Anaheim, USA.
– Det är gitarrtidningen FUZZ som arrangerar FUZZ Guitar Show. Det är jag Ulf Zackrisson, till vardags chefredaktör på FUZZ, som är projektledare. Gitarrmässan är årligen återkommande och den största i sitt slag i Norden.
– I anslutning till utställningsdelen spelar i år bland andra The Spotnicks, Jojje Wadenius, Tommy Denander, Emil Ernebro, Perry Stenbäck, Danny Gill, Matthias IA Eklundh, Bengan Blomgren & Nikke Ström, Danny Gill Band, Martin Gabriel Band, Emil Ernebro, Tommy Denander och Perry Stenbäck.
Hur många besökare räknar ni med – och ungefär hur många gitarrer kommer det att finnas på plats i Eriksbergshallen?
– Vi räknar med 5 000 besökare på två dagar. Det kommer att finnas tusentals gitarrer att kolla på. Vintagegitarrer och basgitarrer från 50-, 60- och 70-talet; elektriska såväl som akustiska.
– Det kommer också att visas mängder med nya gitarrer, såväl fabrikstillverkade som handbyggda instrument från välrenommerade gitarrbyggare. Plus naturligtvis gitarrförstärkare, effektpedaler och all annan gitarrutrustning. Allt mellan himmel och jord vad gäller gitarrer.
Beskriv den genomsnittlige besökaren!
– Den genomsnittlige besökaren är en man runt 30-40 år, men vi har ganska jämn åldersfördelning från 15- 65 år vill jag påstå. Förhoppningsvis är han FUZZ-läsare och genuint intresserad av gitarrer. Troligtvis spelar han själv och lyssnar på gitarrmusik av varierande slag. Han äger säkerligen minst tre, fyra gitarrer själv.
Hur är läget för övrigt på tidningen FUZZ?
– FUZZ dras med samma problem som andra tidningar, det vill säga konkurrensen från internet och därmed vikande annonsintäkter. Annonser från till exempel skivbolag existerar knappt längre. Dessutom har den svenska musikinstrumentbranschen blivit väldig koncentrerad med få men stora aktörer. Många mindre annonsörer har försvunnit.
– Vi har dock inte märkt av några försämringar vad gäller upplaga och prenumerationer. Gitarrintresset är verkligen på topp.
– Men det är svårt att fånga upp den yngre generationen som är uppväxt med internet och få dom att prenumerera på papperstidningar. Vi kommer därför att framöver satsa hårt på vår websida http://www.fuzz.se. Göra tidningen tillgänglig i digital form, men framförallt satsa på en levande gitarrportal med allt vad det innebär.
Claes Olson