Vilka var dina arbetsuppgifter och målsättningar på årets Musexpo?
– Min främsta uppgift var att träffa music supervisors i Los Angeles-området, hitta nya spännande kontakter och förvalta gamla. Dessutom passade jag på att nätverka med både skandinaver och Sony/ATV Film & TV:s kontor i Santa Monica.
– Eftersom Peter Kvint och Edith Backlund var i LA så ordnande Cosmos ett showcase på Seymour Steins hedersmottagning under Musexpo och vi fick dessutom till ett showcase för Sony/ATV-kontoret i Santa Monica.
Vad tycker du rent generellt om årets upplaga av konferensen?
– Det här var mitt andra år på Musexpo. Till det som var riktigt, riktigt bra hörde panelerna, som i år drevs av en helt annan motivation än andra jag tidigare sett även utanför Musexpo. De präglades av samarbetsvilja, positivitet och tron på en ljus framtid. Riktigt kul! Och det var bra folk i alla paneler, bland andra Fredrik Ekander från Cosmos som jag tror var den enda från Skandinavien.
– Jag upplevde tyvärr några besvikelser i form av att högt och lågt blandades för mycket. Och då är det ”det låga” jag tänker på. Det är svårt att blanda folk som vill köpa och sälja musik när man har så olika förutsättningar. Dessutom är tyvärr folk väldigt dåligt pålästa när de ska träffa music supervisors. Många vet varken hur det funkar eller vad de gör… Det gör att mitt betyg dras ner.
– Det som är bra är alla man träffar eller bara stöter på i vimlet. Det må vara en kollega från Skandinavien eller music supervisors från MTV. Det hela är väldigt avslappnat. Det är enkelt och skönt och man kan hälsa på Daniel Glass och prata Lidingöloppet (!), utan att det känns konstigt eller påträngande.
Kommer du att återvända till Musexpo nästa år och finns det i så fall något i upplägget som du skulle vilja ändra på?
– Jag kommer nästan helt säkert att återvända. Nätverkandet och Sony/ATV Film & TV gör att det hela blir värt väldigt mycket. Det jag tycker är att arrangörerna framför allt måste jobba mer med är artisternas och grupperna showcase på kvällarna. Nu känns det som att mest är delegater och inte lokala labels, musikförlag och music supervisors som är där.
– Men hela Musexpo kändes ändå otroligt positivt, i och med hela den nya attityden och känslan från alla amerikanska A&R-personer och lablar.
Vad står nu närmast i agendan?
– Hade jag vart helt frisk så skulle jag åkt till London med Per Sinding Larsen för Mute Records som arrangerar en helhelg med olika evenemang: Short Circuit Electronica Festival. Men nu blir det väl att rensa inboxen istället… Och sedan fortsätta sätta synkar och signa bra låtskrivare!
Claes Olson