– Sanji sitter på flyget till Bangkok nu. När han landar ska vi höras och förhoppningsvis spika namnet på bolaget.
Hans Desmond på Scandinavian Songs är påtagligt nöjd när MI träffar honom på förlagets kontor vid Bysistorget på Stockholms söder. Nämnde Sanji är Sanji Tandan, delägare i förlaget, och på väg till spännande möten i Thailand.
En vision som Scandinavian Songs formulerade inför Midem i Cannes i januari i år, med tänkt start 1 januari 2012, har satt sig långt snabbare än förväntat. Bara ett halvt år senare startar Scandinavian Songs i sommar tillsammans med förlagsdelen av den thailändska mediebjässen Grammy ett ”independent network Asia” för musikförlag.
Med i projektet, som primärt riktar sig mot Thailand, Sydkorea, Kina, Malaysia, Taiwan, Laos, Vietnam och Indien, finns redan holländska Imagem – världens ledande oberoende förlag. I första skedet kommer bolaget att ha en katalog om 300,000 – 400,000 låtar. Vid årets slut beräknar man att där finns 1 000 000 titlar och ambitionen är att under 2012 nå upp till 3 000 000.
Satsningen har sin bakgrund i de framgångar som Scandinavian Songs de senaste åren haft i Japan och även Sydkorea. Sanji Tandan och Hans Desmond – som kom från en position som VD för svenska Warner/Chappell – köpte i slutet av 2007 köpt Scandinavian Songs från förlagets dåvarande japanska ägare. Man valde då att fortsätta fokusera på Japan (”alla konkurrenter satsade på USA och England, vi såg en marknad där”).
– Vi fortsatte att underhålla den redan etablerade relationen med det starka inependentbolaget Jonnys Entertainment och förstärkte med ett samarbetsavtal med ett av de största mediebolagen i Japan, Nichion Inc, säger Desmond.
För att finansiera den ökade satsning inledde man förhandlingar med tyska BMG Rights. Det slutade med att BMG förra året köpte Scandinavians katalog och tog över två anställda. Men det planerade fortsatta täta samarbetet BMG/Scandinavian gick i stöpet sedan BMG Rights fått andra prioriteringar (läs fokus på att köpa hela delar av EMI och/eller Warner – MI:s anmärkning).
– Det måste vi givevtivs respektera, men Scandinavian Songs kunde inte stå stilla, kommenterar Desmond.
Nu är till sist nästa steg nära startpunkten. Medan de flesta förlag, inklusive majors, arbetar mot Asien via en japansk partner är ambitionen med GMM Grammy Reactive Music Publishing Asia att ett oberoende förlag ska kunna arbeta mot alla de ledande musikländerna i Sydostasien via ett ”hubförlag” i Bangkok.
Ett kontor kommer att öppnas 1 juli. Men redan nu arbetar ett thailändskt managementbolag mot reklambyråer och medier. Sanji Tandan har de senaste veckorna funnits med på dessa möten i Bangkok. I oktober är planen att det öppnas ett andra kontor i indiska Mumbai. Där har man gjort ett joint venture med den etablerade Bollywood-kompositören Adnan Samis förlag. I flera fall har Desmond nyetablerat affärsrelationer som han upprättade under tiden på Warner/Chappell.
En springande punkt i projektet är föga överraskande hur man får kontroll på avräkningarna i den ofta fragmentariska avtalssituation som gäller många asiatiska länder. Desmond säger:
– Det första vi gjorde var att skriva ett avtal med Counterpoint Systems i London. Därefter har Grammy genomlyst society-situationen i de aktuella länderna. Det skiftar från det utmärkta, som japanska JASRAC, till länder där det inte finns några sällskap alls. Vi har sett formuleringar som ”The licensee will pay to the owner from time to time…”
Han tillägger:
– Vi har redan fått förfrågningar om vi kan vara behjälpliga med att förbättra avräkningssituationen från vissa av dessa länder. Det ska vi inte pyssla med, har vi bestämnt. Men jag tror ändå att vi kan bli en kraft som faktiskt påverkar societysituationen i den regionen.
Den asiatiska etableringen är bara det första delmålet för en under 2011 expanderande Scanadinavian Songs-satsning.
– Ambitionen är att vi även etablerar oss på USA-marknaden under 2011, vi slutförhandlar just nu med några tänkbara partners.
Peo Nylén är fortsatt ansvarig för svenska delen av Scandinavian Songs med tolv låtskrivare och sju studio på Södermalm i Stockholm. Den satsningen har under de senaste åren haft stora framgångar i framförallt Japan, där man haft ett dussin topp 10-placeringar. Man har även haft med ett antal låtar i den svenska Melodifestivalen.
Fotnot: Parallellt med sin ägarroll i Scandinavian Songs arbetar Sanji Tandan med Sverigekontoret för managemnentbolaget Twenty First Artists. Han är även delägare i Telegram Bokförlag.
Lars Nylin