När Spotify på sin blogg (se nedan) i förra veckan kom med nyheten att den nuvarande gratismodellen delvis begränsas från 1 maj kom det många reaktioner i de sociala nätverken i alla länder där tjänsten finns.
I svensk grupp som ifrågasätter beslutet har fått långt över 100 000 medlemmar. Men det har även startat en grupp med namnet Vi som inte klagar på att Spotify begränsar gratistjänsten. Den fick under sin första dag snabbt 10 000 medlemmar.
En annan aspekt på förändringen är om den kommer att minska Spotifys möjligheter att sälja annonser. Detta har kommenterats av strömningstjänstens marknadschef Anders Svensson i tidningen Dagens Media.
Lars Nylin
Länk till gruppen för Spotify:
http://www.facebook.com/?sk=inbox&action=read&tid=jgsuFUozfWqYT2m5b%2FjXSw#!/pages/Vi-som-inte-klagar-p%C3%A5-att-Spotify-begr%C3%A4nsar-gratistj%C3%A4nsten/214128795280866
Länk till Dagens Medias intervju med Anders Svensson
http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3156796.ece
Blogg-inlägget från Spotify om förändringen:
http://www.spotify.com/int/blog/archives/2011/04/14/upcoming-changes-to-spotify-free-open/