19 april 2011

Reaktioner på Spotifys förändringar

Beskedet att Spotify från 1 maj ändrar vilkoren för sin kallade Freemium-modell har skapat många reaktioner i de sociala nätverken. Nu även en motreaktion mot motreaktionen.

När Spotify på sin blogg (se nedan) i förra veckan kom med nyheten att den nuvarande gratismodellen delvis begränsas från 1 maj kom det många reaktioner i de sociala nätverken i alla länder där tjänsten finns.

I svensk grupp som ifrågasätter beslutet har fått långt över 100 000 medlemmar. Men det har även startat en grupp med namnet Vi som inte klagar på att Spotify begränsar gratistjänsten. Den fick under sin första dag snabbt 10 000 medlemmar.

En annan aspekt på förändringen är om den kommer att minska Spotifys möjligheter att sälja annonser. Detta har kommenterats av strömningstjänstens marknadschef Anders Svensson i tidningen Dagens Media.

Lars Nylin

Länk till gruppen för Spotify:

http://www.facebook.com/?sk=inbox&action=read&tid=jgsuFUozfWqYT2m5b%2FjXSw#!/pages/Vi-som-inte-klagar-p%C3%A5-att-Spotify-begr%C3%A4nsar-gratistj%C3%A4nsten/214128795280866

Länk till Dagens Medias intervju med Anders Svensson

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3156796.ece

Blogg-inlägget från Spotify om förändringen:

http://www.spotify.com/int/blog/archives/2011/04/14/upcoming-changes-to-spotify-free-open/