Uppskattningsvis ett par hundra förlagsrepresentanter fanns på plats när STIM:s vd Kenth Muldin inledde STIM After Work med att hälsa alla välkomna. Därefter presenterade Eva Botmar, Göran Carlsson och Max Thörn organisationens nya avdelning Förlagsservice och Chris Gardner (vd, ICE) och och Anders Zetterlund (Registrations and Data Manager) STIM:s och brittiska PRS for Musics bolag ICE:s verksamhet innan det var dags för den stora paneldiskussionen på temat Framtidens musikanvändning.
Under ledning av Petra Markgren Wangler diskuterade en nio personer stark panel flera olika framtidsvisioner. Peter Åstedt från Musichelp och Heartbeats Internationals vd Jakob Lusensky inledde med att ge sin syn på det ökande musikanvändandet i varumärkesbyggande sammanhang.
– Att arbeta med varumärken är väl inte precis räddning för musikindustrin, men det kan hjälpa artister genom att ge resurser till det de egentligen vill göra, menade Jakob Lusensky.
– Har artisterna blivit smartare affärsmän idag eller beror utvecklingen på att de inte längre kan försörja sig på att bara sälja plattor? undrade Per Strömbäck, Netopia.
– Jag tror att utvecklingen helt enkelt beror på att varumärken idag själv riktar sig mer mot artisterna, svarade Peter Åstedt.
– Och jag tror att artisterna helt enkelt måste bli smartare affärsmän, tillfogade Lusensky. Jag tror att vi kommer att få se fler artister i varumärkesbyggande sammanhang i framtiden.
– Vi sneglar väldigt mycket på sporten, berättade Peter Åstedt. I sportvärlden gör det ingenting om det till exempel står Bosses Däck på kläderna. Vi skulle också behöva de pengar det ger för att få det startkapital för artisterna som skivbolagen tidigare stod för.
Som exempel berättade Peter Åstedt en historia om ett svenskt straight edge-band – vars medlemmar var vegetarianer (!) – som mot bra betalning och total anonymitet gick med på att göra en instrumentallåt till McDonalds-reklam i Frankrike.
– Det kändes kanske inte helt rätt efteråt, erkände han.
STIM:s International Director Scott Farrant utryckte en oro för att musikskaparna kan bli alltför beroende av att tänka affärsmässigt och därmed få minskad kreativ frihet.
– Det har aldrig varit bättre att vara artist än det är idag, hävdade Jakob Lusensky. Det har aldrig varit lätt att tjäna pengar på det man gör, men idag kan artisterna själva välja vad de gör och hur de vill bygga sina karriärer.
– Det får ju inte låta som om musikbranschen idag mår bra, konstaterade Per Strömbäck. Det är ju en evig smärta!
Per Strömbäck svarade som vanligt för flera av de vassaste replikerna. På Debaser Medis frågade han publiken ifall de visste hur stor Telias vinst var förra året.
– Ifjol var Telias vinst 21 miljarder, avslöjade han. Det är tre gånger så mycket som innehållsbranschernas totala omsättning. Vi måste agera politiskt!
– När man skapade Internet en gång i tiden, så kunde man ju inte veta att det skulle bli dödsstöten för kulturen. Vi måste ändra på tekniken. Vi ska krossa tekniken och göra den bättre!
– Vi behöver bygga in en fungerande betalningsfunktion på nätet, menade Scott Farrant.
– Min slutsats är att vi måste gå den politiska vägen, summerade Strömbäck.
Elisabet Widlund, vd för Musiksverige, berättade om den nya organisationens arbete med att säkra så att inte bara telekombolagen och infrastruktursaktörerna får vara med och skapa framtidens digitala system och till exempel utforma den digitala agenda som just nu sammanställs på högsta politisk nivå.
Universal Music Publishings vd Martin Ingeström konstaterade att krisen i musikbranschen har fört med sig en insikt om att branschens aktörer inte längre bara kan ”köra sitt eget race”, utan att man måste samarbeta.
– Sedan så tror jag att även de stora bolagen i branschen kommer att förändras i framtiden och bli bredare musikbolag, med flera olika verksamheter, till exempel både skivutgivning, förlagsverksamhet, bokning, merchandaise och så vidare.
Åsa Carild från Exergy Music (och tidigare bl.a Nokia Comes With Music) undrade om det verkligen är en bra utveckling för artisterna med så kallade ”360-avtal”.
– Jag tror inte alls att det behöver vara just 360-avtal, det kanske bara behöver vara ”240” eller ”180”, förklarade Martin Ingeström. Alla man arbetar med behöver kanske inte signas in på alla områden. Men jag tror ändå på att musikbolagen måste satsa på att ha alla verksamheter.
Örjan Strandberg i publiken varnade för att det kanske inte nödvändigtvis kommer att vara musikbolagen som styr utvecklingen, utan att det finns en risk att de stora mediabolagen – t.ex Robert Murdoch – som blir de dominerande. Han fick medhåll av Martin Ingeström.
– Förhoppningsvis är det bättre att folk i musikbranschen, som brinner för just musiken, driver musikbolagen, så att de inte drivs av bolag som bara ser musiken som en liten sidoverksamhet.
Petra Markgren Wangler rundade av paneldebatten med att be deltagarna blicka framåt i tiden och undrade om det digitala paradigmskiftet är över nu.
– Nej, det här är bara början på utvecklingen, spådde Martin Ingeström. Men jag är förhoppningsfull. Musikintresset idag är ju minst lika stort som det alltid har varit.
– Dessutom så ökar musikintresset i takt med att användningen av de legala musiktjänsterna på nätet ökar, berättade Elisabet Widlund. Men en politisk reglering måste till.
Sony Musics vd Mark Dennis menade att vi just nu befinner oss i en övergångsperiod och att mp3-formatet snart kommer att dö.
– Streaming kommer att ta över, i alla fall på kort sikt, menade han. CD:n har dominerat i snart trettio år och jag tror inte att streaming kommer att dominera lika länge. Men längre är mp3! Styckeförsäljning är inte framtiden. Det viktigaste nu är att det kommer till fungerande betalningsmodeller.
Per Strömbäck summerade debatten med att säga att han tydligt tyckte sig ana ”strimmor av hopp” från musikbranschens representanter på podiet.
– Men det är ungefär som orkestern på Titanic som fortsatte spela… Det är telekombolagen som kommer att ta över. Byt bransch! avslutade han, med ett snett leende i mungipan.
– Vi ska vara tacksamma för tekniken! kontrade Jakob Lusensky. Den nya tekniken släpper in oss människor som delskapare.
Fredrik Zmuda, sedan några veckor tillbaka ansvarig för musiktjänsten WiMP i Sverige, fick sista ordet. Som representant för den av alla paneldeltagare särskilt framhållna streaming-sidan instämde han i det bland andra Mark Dennis tidigare framhållit.
– Det absolut viktigaste ju nu är betydelsen av fungerande betalningsmodeller!
Efter paneldebatten bjöd STIM på mat och dryck samt ett framträdande med Emil & The Ecstatics.
Claes Olson