Från och med den 1 maj kommer användare som registrerat sig före den 1 november 2010 att kunna lyssna på max 10 timmar musik i månaden. En mätare i applikationen visar hur mycket tid som finns kvar.
Förutom detta införs en begränsning på hur många gånger man kan lyssna på samma låt, max 5 gånger i månaden.
För nyregistrerade användare kommer tjänsten fortsätta fungera som tidigare i sex månader varefter begränsningarna börjar gälla.
Kommentarerna på bloggen är många, och blandade (se länk nedan). Troligen kommer effekten av de nya begränsningarna att ha olika effekt för olika målgrupper. Rimligtvis har det enbart en positiv effekt på de som idag har Premium-konton, så länge det inte sprids en oro för att även betalabonnemangen ska förändras framöver.
För de som använder Spotify gratis i lagom mängd, alltså den stora massan, har förändringarna i total lyssningstid troligen inte så stor betydelse. Det handlar om en begränsning på ca 200 låtar i månaden, eller 7-8 låtar om dagen, och väldigt många användare lyssnar inte mer än så. Där kan snarare begränsningen på fem lyssningar på samma låt ha större betydelse.
Den grupp som främst naturligtvis påverkas är de som lyssnar mycket genom Spotify Open, som kanske har applikationen igång för jämnan på arbetsplatsen, eller hemma på kvällarna. Den här gruppen kommer endera att lockas till att betala för tjänsten, vilket jag tror kommer att bli en inte alltför liten grupp, eller kommer att sluta använda tjänsten.
Viktigt att poängtera i sammanhanget är dock att Spotify idag inte har några begränsningar för hur man registrerar konton, d.v.s. om jag registrerar ett nytt konto idag kan jag alltså använda Spotify Open precis som vanligt i sex månader, för att sedan registrera ett nytt konto. Huruvida man kommer att förändra registreringsprocessen framöver får vi se, men idag finns ingen som helst identifieringsprocess i samband med registreringen av nya konton.
Jag tror att risken för att en stor grupp användare nu går tillbaka till ett "gammalt" beteende, d.v.s. börjar ladda ned från fildelningsnätverk i stor omfattning, är relativt liten. Spotify har under de åren de funnits förändrat lyssningsbeteendet hos en stor mängd människor. Enkelheten och tillgängligheten hos streaming on demand går inte att jämföra med strulet att ladda ned filer, lagra huller om buller på en hårddisk och tvingas till att leta bland alla filer för att hitta rätt låt. Det finns självklart bra spelarapplikationer med sökfunktioner på marknaden, t.ex. baserat på ID3-taggar, men kännedomen om dessa applikationer är låg hos den stora massan och är en tröskel som de flesta inte orkar gå över.
Varför inför Spotify nu dessa begränsningar? Man kan egentligen se tre anledningar. Den första skulle kunna vara en anpassning till den kommande lanseringen på USA-marknaden. Den andra skulle kunna vara att reklammodellen helt enkelt inte fungerar så bra som man velat, d.v.s. intäkterna korrelerar inte med den fast summan man ska betala ut till musikägarna för varje lyssning. Och den tredje kan vara att Spotify är på gång med en ganska omfattande uppdatering av hela tjänsten, något som Ek signalerar i sin bloggpost. Troligt är väl kanske att det är en kombination av alla tre.
En risk med denna förändring är att media nu publicerar rubriker som av gemene man tolkas som att Spotify inte längre är gratis. Om det sprider sig så att den generella synen på Spotify blir att det nu "bara" är en betaltjänst liknande iTunes och CDON, kan det hindra ytterligare tillväxt i form av nya användare.
Samtidigt har Spotify idag en så pass stor grupp användare som har svårt att tänka sig något annat sätt att lyssna på musik. Tjänsten har en så stark position på marknaden, och förändringarna är relativt små, att risken för en massmigrering till någon annan tjänst eller ett stort tapp i antal användare måste ses som ganska liten.
Daniel Johansson
Länk:
http://www.spotify.com/se/blog/archives/2011/04/14/upcoming-changes-to-spotify-free-open/