Trots att originalmedlemmar och nyckelpersoner som Johnny Thunders, Billy Murcia, Jerry Nolan och Arthur Kane inte längre finns bland oss, så överraskar de idag enda två kvarlevande New York Dolls-medlemmarna David Johansen och Sylvain Sylvain med konststycket att fyrtio år efter debuten leverera ett ytterst vitalt rock’n’roll-album som befäster bandets status. Albumets fjorton låtar, inspelade i Newcastle, har trådar till såväl bandets sextiotalsinfluenser som deras egna två första albumklassiker och David Johansens solokarriär (både 70-talsalbumen: sköna Funky But Chic från albumet In Style uppdateras, och Johansens milleniumblues: blåfärgade Kids Like You).
En bonus-dvd innehåller en dokumentärfilm inspelad i samband med gruppens studioarbete och tre utsålda konserter på den lilla Newcastle-klubben The Cluny. Filmen och den sista konserter avslutas med bandets tidiga pärla Personality Crisis och dvd:n rymmer dessutom några lysande liveversioner av såväl Funky But Chic som Hey Bo Diddley och Cause I Sez So plus en skönt röjjig version av klassiska Pills – alla ytterligare bevis på att David Johansen och Syvain Sylvain näppeligen behöver skämmas för sig idag, utan snarare skall vara stolta över att lyckas hålla fanan så högt. CO
Miss Li Beats & Bruises [National / Border]
Sedan debuten för några år sedan har Miss Li bytt musikalisk inriktning nästan lika ofta som David Bowie bytte image på sjuttiotalet. Det är en imponerande bedrift av henne att varje gång komma ut på topp.
Tillsammans med vapendragaren Sonny Boy Gustafsson (medkompositör, medproducent oxh arrangör) växlar Miss Li på sitt femte album på lika många år över från charmpopen på Dancing The Whole Way Home till en personlig tolkning av begreppet soul, som rymmer både drama och skratt. Precis som på Dancing The Whole Way Home är anrättningen rikt varierad och här finns till exempel även spräckig gitarrpop, modell -66.
Det som framför allt finns i spåren är Miss Li – en artist som hela tiden fortsätter att växa och idag har ett vinnande personligt uttryck som tränger igenom allt. Redan i inledande Devil’s Taken Her Man visar Miss Li att hon med självklarhet förtjänar att nämnas i samma andetag som Sveriges andra främsta kvinnliga artister. Förstasingeln I Can’t Get You Off My Mind är en underskattad hit som tränger allt djupare in för varje lyssning – och i spåren finns minst ytterligare två-tre starka singelkandidater.
Miss Lis kommande turnén börjar visserligen på säker hemmaplan i Borlänge, men det här äventyret kommer att kunna sluta var som helst. I mina öron är Beats & Bruises årets bästa svenska album. CO
Syket With Love [Baseline / Sony Music]
Den Umeå-baserade septetten Syket har gjort årets hittills mest omtalade debut på den svenska musikscenen. Med egensinnig sättning och ett egensinnigt sound lyckas man med enkla medel träffa rätt, till stor del beroende på den drivande vilja, det engagemang och seriösa ambitioner som genomsyrar hela produktionen.
Det är lätt att förstå entusiasmen på Air Chrysalis kontor när gruppens förlagsavtal undertecknades för några veckor sedan.
– Vi har velat jobba med Syket sedan minut ett så det känns bra att allt är på banan nu, sa Peter Nilsson, ansvarig för Synchronisation & Licensing / Local Repertoire på Air Chrysalis Scandinavia. Det finns ett väldigt bra kreativt gäng i varje del av kedjan så det ska bli intressant att se hur långt vi kan ta det här tillsammans!
Albumspåren rymmer både suggestivt melodisk pop och stadigt dunkande rytmer – såväl Syket Disco som inledande See You In tillhör höjdpunkterna på det genomgående starka debutalbumet.
Sykets Fish Band EP utsågs förra året till månadens album av såväl Vice som Rough Trade. I förra veckan gjorde albumet entré på SverigeTopplistan. CO
Diversidad – The Experience Album [Diversidad]
Marcus Price från Fattaru och Majestic 3 är en av tjugo medverkande hip-hop-artister från tolv länder (!) som på nio olika språk (!!) hörs på det första albumet signerat det pan-europeiska projektet Diversidad. Förutom Marcus Price medverkar bl.a de franska rapparna Orelsan och Spike Miller, tyska Curse och Marama samt rappare från Belgien, Holland, Luxemburg, Italien, Spanien, Portugal, Bosnien Herzegovina, Kroatien och Grekland. Mixen fungerar utmärkt och varje gång man hör Prices bryta in på svenska hajjar man till.
Projektet är initierat av den franska aktivisten Laurence Touitou och vid den av EU och European Music Office understödja starten för tre år sedan medverkade även Promoe.
Med DJ Cut Killers scratch i den rika ljudbilden skapas ett mångförgrenat dokument som inte bara befäster den europeiska hip-hop-scenens status idag, utan i sig är ett ytterst påtagligt musikaliskt bevis för styrkan i det mångkulturella. Dessvärre lär Diversidad förmodligen knappast lyckas tränga in på Sverigedemokraternas högkvarter, men för resten av samhället kan projektet fungera som ett brinnande ljus i mörkret.
I januari medverkade Diversidad på Eurosonic Festival i Holland och den turnéplan som i vår och sommar för projektet runt om i hela Europa kommer i sommar att inkludera även Sverige. CO
Joan Baez Play Me Backwards / Collectors Edition [Proper / Cosmos]
Lagom till Joan Baez svenska konserter I Malmö, Göteborg, Stockholm och Linköping 16-21 april återutges hennes album Play Me Backwards från 1992 i en ny intressant volym. Skivan spelades in i Nashville tillsammans med ett oerhört lyhört team musiker och producenter (Wally Wilson, Kenny Greenberg, Edgar Meyer, Jerry Douglas etc) och tillhör absolut höjdpunkterna i Joan Baez senare karriär – om faktiskt inte någonsin.
På repertoaren står, förutom ett antal egna original, mästerligt tolkade låtar signerade bl.a Mary Chapin Carpenter, John Hiatt, Janis Ian och Ron Davies. Nyutgåvans bonus-cd innehåller dessutom en version av Bob Dylans då fortfarande outgivna Seven Curses (som spelades in men ratades till albumet The Times They Are A’Changing, 1963 och första gången gavs ut i samlingsboxen The Bootleg Series Vol 1-3 1991 – inte på fjolårets The Witmark Demos som det felaktigt står i den i övrigt utmärkta texten i omslagshäftet). CD2 – The Play Me Backwards Demos – håller för övrigt även den anmärkningsvärt hög kvalitet, och skulle mycket väl ha kunnat stå på egna ben som utgåva. CO
Wentus Blues Band Woodstock [Ruf / Kommunikation / Cosmos-Playground]
I höstas flög det I år 25-årsjubilerande finska bandet Wentus Blues Band till USA för att med Clas Yngström (Sky High) som producent spela in i Levon Helm Studios i Woodstock. Resultatet är ett tillbakalutat album, som om det inte vore för titeln på öppningslåten Facebook Blues lika gärna skulle ha kunnat varit daterat tidigt 70-tal. Stämning är behärskat avspänd. Musiken stadigt förankrad i rötterna. Att själva cd:n ser ut som en vinylplatta förstärker det sammanhållna helhetsintrycket. Det är inte heller helt fel att Yngströms gamla kollega Pete Brown (även textförfattare åt bl.a Cream) har ett finger med i produktionen och har skrivit texter till tre av låtarna.
20-23 mars turnerar Wentus Blues Band här i Sverige och redan i maj återvänder man för ett nytt besök. Musiken har sin givna publik. CO