Grattis till ditt nya uppdrag, Karin! Berätta vad det är du ska göra på SMFF!
– Jag har fått det roliga uppdraget att vara redaktör för SMFF:s nyhetsbrev! SMFF har under sina åttio år som förening skickat ut information till sina medlemmar i olika former – till exempel senast genom tidningen Musikförläggaren. Sedan ett drygt år samlas nu informationen i ett digitalt nyhetsbrev som går ut varje månad.
– Vi vill kommunicera med både våra medlemmar, det vill säga de svenska musikförlagen, och all övrig musikbransch, beslutsfattare och intresseorganisationer. Och vi vill lyfta fram och belysa frågor som rör hjärtat i vår verksamhet; musikskapandet och förlagens arbete.
– Min roll som redaktör blir främst att utöka bevakningen av nyheter och producera texter, för att avlasta ett hårt arbetande kansli. Vi har också ambitionen att fördjupa oss mer inom intressanta ämnen.
– Alla kan prenumerera på nyhetsbrevet – det är bara att gå in på www.smff.se och anmäla sig!
Du har ju på olika sätt arbetat med SMFF tidigare. Berätta!
– Ja, förra året hjälpte jag till med projektledning inför årets roligaste musikgala; Musikförläggarnas Pris-galan. Då togs det fram ett galanummer av tidningen Musikförläggaren, som jag var redaktör för. Tidningen blev uppskattad och gav idén till ett utökat samarbete inom just kommunikation.
Vad har du mer för tidigare erfarenhet av musikbranschen och vilka andra typer av uppdrag arbetar du med på Quicksand PR?
– Jag startade egen PR-låda 1999, då tillsammans med min kollega och vän Vicke Harris. Då var det fullt fokus på uppdrag inom musikbranschen, men vi tassade rätt snabbt in även på övrig nöjes- och kulturbransch.
– Sedan tiotalet år driver jag min egna verksamhet i Quicksand PR, där jag sysslar med PR, projektledning och copywriting. De senaste åren har jag främst jobbat åt filmbolag, både för bio och dvd. Men från allra första början startade jag min karriär på just ett musikförlag – EMI Music – på det glada åttiotalet. Sedan följde promotionjobb på skivbolaget EMI under hela nittiotalet. Jag har även gjort två gästspel som produktchef på skivbolaget Universal – första vändan för Sonet och andra för Polar.
Vilken är den roligaste och mest spännande nyhet du skulle vilja skriva om i något av de kommande nyhetsbreven?
– Oj, den frågan var ju inte lätt. Jag hoppas engagera läsaren så att han/hon känner att nyhetsbrevet är riktat till honom/henne. Och att vi ska förmedla lite tyngre, seriösa nyheter mixat med mer personliga och lättsamma dito.
– Eftersom det är ett månadsbrev kan vi inte alltid vara först på bollen men våra medlemmar ska ändå känna att de får relevant information. När nyhetsbrevet dimper ner i epostlådan – där det redan ramlat in tio andra nyhetsbrev – väntar förhoppningsvis en intressant, berikande och nöjsam lässtund!
Karin Larsdotter nås på e-post: karin@quicksandpr.com och mobil: 070-564 02 09.
Claes Olson
Länk:
www.smff.se