Pianisten, keyboardisten och kompositören Jacob Karlzon fortsätter att vidareutveckla sina domäner inom jazzgenren. Tillsammans med basisten Hans Andersson och trummisen/slagverkaren Jonas Holgersson täcker han på The Big Picture verkligen in ett stort och brett register. Trions musikaliska spännvidd är omfångsrik och här finns såväl vacker kammarjazz som vilt flyhänta exkursioner längs improvisationsskalorna. Jacob Karlzons kompositioner och arrangemang (ytterst lyhört fångade tillsammans med medproducenten Lars Nilsson i Nilento Studios i Göteborg) har en slags mittfåra i Jarrett/e.s.t.-land, men musikerna söker sig till både vänster och höger. Den enda icke-orginalkompositionen är en tolkning av U2:s In God’s Country, från det irländska bandets 80-talsklassiker Joshua Tree. Till dags dato har U2-albumet sålts i över 25 miljoner exemplar… Den försäljningssiffran lär knappast Jacob Karlzon uppnå, men de som väljer att investera i ett exemplar av produktionen gör en god investering i nutida svensk jazz. CO
Lars Jansson What’s New [Prophone / Naxos]
Likt den självklara förebilden Keith Jarrett gjorde då denne, tillsammans med basisten Gary Peacock och trummisen Jack DeJohnette, tog steget in i Standards-världen, övergår på det här albumet den svenske pianisten Lars Jansson (tillsammans med Thomas Fonnesbaek, bas och Paul Svanberg, trummor) från att spela eget material till att utforska kända jazzstandards. Tonen slås an i inledande Lover Man och kulminerar i Everything Happens To Me, lätt grooviga Willow Weep For Me och swing-baserade Come Rain Or Come Shine. Finast är dock den smått meditativa och varmt återhållsamma Hilda Smiles. I vissa spår känns Jarretts ande alltför påtagligt närvarande – men som helhet är detta en mycket lyckad produktion. CO
Iro Rantala Lost Heroes [ACT / Cosmos]
Den finske pianisten Iro Rantala var fram till gruppens upplösning för fem år sedan navet i Trio Töykeät. Nu debuterar han som soloartist på den tyska ACT-etiketten, som i Sverige annars är mest känd för sin stora svenska roster med bl.a e.s.t. (samt såväl Dan Berglunds som Magnus Öströms senare alster), Nils Landgren, Rigmor Gustafsson, Ulf Wakenius, Viktoria Tolstoy m.fl. Esbjörn Svensson är ett av de namn som här hyllas med en egen komposition, på ett album tillägnat flera av jazzens storheter samt såväl Pavarotti, Sibelius och Rantals fru Aino. Sköna tolkningar av Charlie Parkers Donna Lee och Toots Thielemans Bluesette tillägnas Art Tatum respektive Oscar Peterson. I övrigt utgör åtta originalkompositioner materialet och till höjdpunkterna hör Bill Evans-dedikationen Waltz For Bill, inledande Pekka Pohjola (döpt efter den i förtid bortgågne finske basisten, en nära vän till Rantala) samt djupt kända Tears For Esbjörn. Gripande vackert. CO
House Of Jazz – Jazz Legends [T2 Entertainment / Naxos]
På 100 CD i boxen House Of Jazz – med underrubriken Jazz Legends – har T2 Entertainments samlat tio av jazzens stora stilbildare, inspelade under fyrtio- och femtiotalet. Många spår har tidigare varit utgivna, men här finns det även tidigare outgivet material.
De musiker som fokuseras är basisten Charles Mingus, vibrafonisten Lionel Hampton, tenoristerna Dexter Gordon och John Coltrane, samt trumpetarna Dizzy Gillespie, Miles Davis och Chet Baker. Bebopkungen Charlie Parker är naturligtvis också med, liksom pianisten Thelonius Monk och trumslagaren Art Blakey. Det handlar med andra ord om musiker som tillhörde periodens viktigaste exponenter och inspiratörer.
I grupperna runt huvudaktörerna finns det även andra musiker av högsta dignitet. Dit kan räknas saxofonisterna Eric Dolphy, Stan Getz, Phil Woods, Sonny Rollins, Cannonball Adderley och Gerry Mulligan. I kadern av pianister återfinns McCoy Tyner, Oscar Peterson och Horace Silver. Trumpetlegender som Clifford Brown, Kenny Dorham, Lee Morgan och Clark Terry har givna platser. Även Gil Evans geniala samarbete med Miles ingår. Andra giganter på plats är basisterna Ray Brown, Oscar Pettiford och Paul Chambers, liksom trumslagarna Buddy Rich, Elvin Jones och Philly Joe Jones.
Den enorma redovisningen innehåller jazzmusik som gått till historien. Att musiken finns tillgänglig på andra utgåvor förtar inte den imponerande flod av fullkornsjazz som strömmar ut. Här finns dessutom tidigare outgiven musik, som först nu kommer upp i ljuset.
Det enda som saknas egentligen är ett texthäfte… Göran Olson