1 mars 2011

Digitala Dynamos – i dag plats 20 – 11

Några sitter i maktpositioner i musikindustrin. Andra är främst kreatörer. Ytterligare några har framförallt agerat dörröppnare för den nya tidens villkor. MI utser musikbranschens 20 viktigaste digitala dynamos. I dag plats 20 – 11.

11. Victor Fredell
Är just nu pappaledig och agerar konsult åt spelindustrin. Men innan det var den förre Sony Music-medarbetaren Fredell en av de ledande digitala innovatörerna i sin roll hos Sony Ericsson, som då befann sig i front av mobiltelefon-sammanhanget. Vi hoppas att Fredell snart återkommer till musikbranschen.

12. Marcus Janzon
I sin roll på STIM är Janzon viktig för att skapa bra licensieringsfunktioner på det digitala området. Han kan mycket väl vara den största tekniknörden av alla i den svenska musikindustrin, hans djupa kunskaper i digital distribution gör honom till en viktig person i den svenska branschen.

13. Carl-Marcus Gidlöf
En av de mest "street-smarta" digitalentreprenörerna i den svenska independentbranschen, med Despotz Records som bas. Har stor förståelse för hur sociala medier fungerar och ett gigantiskt nätverk som han utnyttjar för att vara med och påverka branschens utveckling.


14. Martin Thörnqvist
Med skivbolaget Songs I Wish I Had Written och sitt idoga debatterande kring musikbranschens förändringar visar Thörnqvist en visionär vilja att förändra framför allt relationerna mellan fans och artister med hjälp av digitala hjälpmedel. Mycket teknikkunnig med en gigantisk omvärldsbevakning som sitt stora ess i rockärmen.

15. Joel Borg
Med sitt arbete på Luger har Borg visat sig vara en av de mest pragmatiska och visionära personerna i arbetet på nätet. Han bygger upp en stor närhet till fans och konsertbesökare med hjälp av sociala medier, och tvekar inte att snabbt testa nya modeller för marknadsföring och biljettförsäljning.

16. Lina Thomsgård
Under tiden när MySpace hade kontor i Sverige var Lina en mycket viktig kraft, och har sedan dess tagit ett antal kliv i karriären. I sin roll som manager för Robyn har hon under den senaste tiden visat att hon tillsammans med de övriga i teamet kring Robyn förstår hur man kan använda nätet för att skapa bra business.

17. Sebastian Lindroth-Ahl
En resa från Burning Heart till Playground Music, vidare till Musiclink i Hultsfred och numera TrendMaze, har gjort Lindroth-Ahl till en av de bästa digitala marknadsförarna i landet. The Ark, Erik Hassle, Orup, Vincent, Agnes, Eric Gadd och många andra artister uppskattar Sebastians kunniga arbete online.

18. Anders Hjelmtorp
Med lång erfarenhet i branschen, och med videotjänsten Musicbrigade i bagaget, har Hjelmtorp fortsatt att hänga med på den digitala utvecklingen i sin roll som VD för Export Music Sweden. Hans stora nätverk, inte minst internationellt, gör att han har stor inblick och förståelse för hur branschen förändras.


19. Per Strömbäck
Även om Strömbäck inte är verksam i musikindustrin, utan i dataspelsbranschen, har hans kunnighet och förståelse för det digitala området också när det gäller musik, gjort att han är med och påverkar branschens utveckling, både politiskt och publikt genom debatter och inte minst debattsajten Netopia.


20. Johan Ekelund
Förr var han artist i Ratata och ledande svensk producent. I dag är Ekelund allestädes närvarande bl.a. som svensk representant för förlaget Kobalt. Mycket kunnig på rättighetsområdet och förstår värdekedjor och pengaflöden i branschen. Stort nätverk, och påverkar mycket underifrån.

På torsdag – plats 10 – 1!

Jury: Daniel Johansson (digital redaktör, MI, juryns ordförande), Lars Nylin (chefredaktör MI), Claes Olson (redaktör, MI), (Stefan Aronsson, musiker, musikentreprenör och annonsäljare MI), Jonathan Stara (expert på sociala nätverk, Spotlight PR).