22 februari 2011

NYLIN Dags att musiken agerar mot TV4

När TV-kanaler avbryter sportsändningar i avgörande skeden blir det folkstorm och ursäkter från kanalen i fråga. När TV4 avbryter Rebecka Törnqvist för att gå över till sport blir det… ingenting.

TV4 Nyhetsmorgon i söndags morse: sångerskan Rebecka Törnqvist inleder låten I Forgot och vi är ett antal gamla beundrare som nyfiket inväntar det första smakprovet från aktuella albumet Scorpions. Men det blir inte så mycket av med det. Efter några lovande takter försvinner Törnqvist ur rutan. TV4 har med sport på gång – alpina VM – valt att låta Nyhetsmorgon gå över i kanalen TV4 +. Men det har man glömt att meddela såväl Törnqvist som hennes skivbolag.

I tider av folkresningar och förödande jordbävningar kan det tyckas fjuttigt att uppröras över att artister behandlas respektlöst av TV 4. I synnerhet som TV4 just i Nyhetsmorgon år efter år visar långt mer svensk livemusik än exempelvis SVT gör i hela sitt utbud sammantaget.

Men trots den välgärning som TV4-folket gör – till er som tvivlar kan jag ge dussintals exempel på artister som haft stor nytta av att synas här – är det ändå alltid läge att kritisera samma TV4-ansvariga när de behandlar Rebecka Törnqvist och andra ytterst respektlöst.

Framträdandet i TV4 sker helt gratis. Gage har aldrig varit på agenda. Det bara är så. Skivbolag – liksom artister – har i alla år stillatigande accepterat detta. Trots att man avkrävs att kliva upp 02.30 för att hinna till studion i tid. Trots att detta är mycket bra programinnehåll. Trots att man ofta behandlas som något katten släpat in. Motivet, en bra ”tv-slot” i ett rimligt seriöst forum, har ansetts uppväga uppenbara minus.

Men får det inte vara nog nu? Är det inte hög tid att musikbolagen och artisterna gemensamt kräver lite mer av TV4? När inte ens ett visst mått av hyfs finns på kanalens agenda!

Ett självklart krav är givetvis gager. Ett annat är att låtarna visas i sin helhet. I min bok vore inte båda kraven helt chockerande att ställa. Vi talar ju inte om någon fattig idealist. Det handlar om ett bolag som för 2010 visade upp en VINST på nästan en miljard, d.v.s. mer än vad de svenska skivbolagen tillsammans OMSATTE under samma år.

Lars Nylin