Telenors svenska kunder kommer att kunna prova tjänsten utan kostnad i 60 dagar. För alla andra kostar tjänsten 99 kronor i månaden. WiMP har ingen reklamfinansierad "Freemium-modell", utan är en ren betaltjänst. Tjänsten finns sedan tidigare i Norge och Danmark.
Gunnar Sellæg, VD för Aspiro, säger i ett pressmeddelande: "Vi har under 2010 bara sett början på vad som blir framtidens sätt att konsumera musik. Vi tror att den som effektivt lyckas guida och inspirera människor i alla dessa miljoner låtar och som dessutom hittar de smidigaste sätten att erbjuda mervärde kommer att vinna i längden. WiMP är tekniskt avancerad, men det är inte väsentligt – vi fokuserar på musiken först och främst, eftersom det är vad våra användare vill."
Jacob Herbst, digital chef på Sony Music, kommenterar: "Vi är mycket nöjda över att WiMP väljer att lansera i Sverige. Tjänsten har haft en stark tillväxt i våra grannländer och med sin tydliga profilering på redaktionellt innehåll blir WiMP ett intressant komplement till de tjänster som redan finns på marknaden i dag."
I Expressen kommenterar Aspiros informationschef Kristin Castillo Eldnes varför man valt att inte ha någon gratistjänst:
– Reklam är inte vägen att gå för oss. Vi vill jobba med en långsiktig affärsmodell som bidrar till en bärkraftig musikindustri.
På frågan om målet är att "ta död" på konkurrenten Spotify svarar hon i samma tidning:
– Jag tor nog att det finns plats för mer än en tjänst. Vi fokuserar på vår egen tjänst, men konkurrens är bara bra.
Den 22 februari kommer WiMP-redaktionen att presentera tjänsten ytterligare på Nalen i Stockholm.
Daniel Johansson/Lars Nylin