RightsFlow och YouTube har inlett ett samarbete rörande rättighetshantering och fördelning av royaltyintäkter från tjänsten. Än så länge finns dock inga exakta detaljer kring hur samarbetet kommer att se ut. Patrick Sullivan, CEO för RightsFlow, kommenterar i ett pressmeddelande: "We are pleased to be working with the premier online video community to expedite rights administration and drive royalty revenues for publishers and songwriters. Our agile technology platform and skilled staff enable us to effectively manage the accelerating traffic flow through YouTube’s intersection of content and commerce."
EMI Music är det första majorbolaget som skriver licensavtal med downloadtjänsten Beatport. Kataloger från EMI´s dansinriktade underlabelar kommer att finnas på shopen, liksom klubbremixar. Bland artisterna kan nämnas Daft Punk, Gorillaz, Swedish House Mafia, Depeche Mode och The Chemical Brothers.
Den holländska Usenet-portalen FTD har blivit dömda av en holländsk domstol för medhjälp till upphovsrättsintrång. FTD har inte lagrat något innehåll själva utan har tillhandahållit en community med 500 000 medlemmar där medlemmarna har laddat upp innehållet till Usenet och sedan länkat till filerna genom FTD. Tim Kuik från rättighetssällskapet BREIN: "The principle that you are not allowed to structurally make use of illegal files with your website or service applies not only to Internet but also to Usenet. BREIN will also hold liable any other websites and services that do the same regardless of the technical protocol they use for their illegal business model.”
En undersökning från Envisional visar att 23,76 procent av all internettrafik i världen är trafik relaterad till någon form av upphovsrättsintrång. BitTorrent-trafiken står för 17,9 procent av all trafik. Noterbart är en analys av de populäraste 10 000 torrenterna som visar att endast 291 av torrenterna länkade till musik. Film stod för 35,2 procent och pornografi för 35,8 procent av torrenterna. Enligt denna undersökning kommer musik efter såväl television som spel och programvaror. Antalet länkar till musik på cyberlockers var dock klart högre, 10,1 procent av länkarna gick till musik varav 94 % av musiken med stor sannolikhet var publicerat illegalt. Hela rapporten finns att läsa på http://documents.envisional.com/docs/Envisional-Internet_Usage-Jan2011.pdf.
Activision har beslutat att lägga ned framtida releaser av spelet Guitar Hero. Detta eftersom den senaste versionen inte sålt så bra som man förväntat. I ett uttalande säger företaget: "Due to continued declines in the music genre, the company will disband Activision Publishing's 'Guitar Hero' business unit and discontinue development on its 'Guitar Hero' game for 2011." Activision kommer dock fortsätta driva plattformen som gör det möjligt för spelare att ladda ned musik till befintliga spel.
AEG har ingått samarbete med det kanadensiska teknikbolaget Outbox Technology för att ta fram ett nytt system till biljettförsäljning. Enligt Wall Street Journal hoppas AEG kunna rulla ut det nya systemet inom ett halvår.
Gibson kommer att lansera en app-butik som ska göra det möjligt att ladda ned appar direkt till gitarrer. En inbyggd dator i gitarren gör det möjligt att ladda ned och lägga på distorsion, eko, sustain och andra effekter. App-butiken kommer också att vara öppen för andra utvecklare som kan distribuera egna effekter till gitarrerna, skriver Ny Teknik.
We7 har ingått ett samarbete med brittiska ISP-n Karoo kring en tjänst som kallas Karoo Music. Tjänsten är bundlad med internetabonnemanget och innehåller förutom streaming av katalogen också radiokanaler. Tjänsten kommer i både en reklambaserad version och en version utan reklam för en fast månadskostnad.
Shazam har meddelat att man kommer att lansera sin identifieringstjänst i Japan tillsammans med operatören NTT DoCoMo.
Moontoast Impulse är en ny app för Facebook som ska underlätta för artister att sälja merchandise och musik till fans, direkt genom Facebook. Själva administrationsverktyget finns på www.fanimpulse.com där man skapar butik, produkter och kan följa försäljning och statistik.
Pandora meddelade i fredags att man sedan starten 2007 betalat ut över 100 miljoner dollar i royalties, främst till SoundExchange som sedan förmedlat pengarna till rättighetshavarna. Tjänsten har ca 800 000 låtar tillgängliga för streaming och 80 miljoner användare är registrerade på Pandora, i genomsnitt har en ny användare registrerat sig varje sekund under 2010. Pandora har också en mycket populär app till iPhone, iPad och Android, 50 miljoner gånger har Pandora-appen laddats ned. Tjänsten är endast tillgänglig i USA.
Musiktjänsten Rdio har fått ca 110 miljoner kronor i nytt kapital i en nyligen genomförd investeringsrunda. Investerarna utgjordes av Mangrove Capital Partners, Skype, Atomico Ventures och Janus Friis, grundare av tjänsten tillsammans med Niklas Zennström.
MTV planerar att genomföra en "Digital Music Award Show" under senvåren 2011. Showen kommer att vara en "multiscreen experience", vilket innebär att den kommer att kunna följas på TV, webben och mobilen samtidigt. Kategorier kommer bl.a. att vara bästa app, bästa blogg, bästa tweet etc. Van Toffler från MTV säger: "It will be sloppy. It will be interactive. It will be customizable. It will be fun and unexpected. Most shows on television are about what's popular, and I think this will be about what's bubbling up."
En rapport från Nielsen visar hur viktig YouTube har blivit för exponering av musik. Enligt rapporten är det tre gånger vanligare att man lyssnar/tittar på musiken på YouTube än att man betalar för musiken. Undersökningen gjordes genom att över 26 000 internetanvändare från 53 länder fick svara på en online-enkät. Undersökningen visar också att 21 procent strömmar musik till sin mobil och att 36 procent strömmar musik via sin PC. Hela rapporten finns tillgänglig på http://www.midem.com/en/forms/whitepapers/music-consumption-digital-music-access/
Daniel Johansson