De svenska recensenterna har inte varit särskilt nådiga mot Roxettes nya album. I sju av nio tidningar på kritiker.se (däribland Dagens Nyheter, Expressen och Göteborgs-Posten) får det endast en tvåa i betyg och under rubriken ”Återkomst som saknar charm” sågade Andres Lokko tidigare i veckan Charm School med endast en av sex möjliga tärningsprick i Svenska Dagbladet.
Men Roxette har väl aldrig varit kritikernas favoriter, utan snarare folkets band. Och lyssnar man på det nya albumets tolv låtar med den större publikens öppnare öron, så är det lögn att säga annat än att det faktiskt känns som om Per Gessle och Marie Fredriksson träffar rätt med sin comeback.
Det var under 2009 års Night of the Proms-turné med det återförenade Roxette på kontinenten som de involverades hopp om ett nytt album började spira. Låtarna började skrivas och spelas in på hotellrummen i Tyskland, Belgien och Holland.
I februari förra året träffade jag Clarence Öfwerman på e.s.t.-basisten Dan Berglunds första spelning med nya gruppen Tonbruket. I minglet efter konserten viskade producenten något vagt om att Roxette-projektet ”lite förutsättningslöst” skulle träffas i studion dagen efter. Marie Fredriksson var tillbaka.
Förutom Gessles knivskarpt manifesterade hitkänsla och Marie Fredrikssons efterlängtade återkomst, så måste en stor del i det nya albumets styrka tillskrivas producenterna Clarence Öfwerman och Christoffer Lundqvist. Även de enklaste arrangemangen i spåren innehåller små detaljer i ljudbilden som får musiken att gnistra lite extra.
Per Gessle själv säger att ambitionen med det nya albumet har varit ”ett album som fångar upp allt det som är bra med Roxette, samtidigt som det blickar framåt”.
Mission completed! Det låter verkligen ”uppdaterat klassiskt 80-tal” och Charm School kan mycket väl vara Roxettes bästa studioproduktion någonsin.
Inledande Way Out är en given livefavorit och skulle med sitt metodiskt lyftande upplägg fungera lika bra som konsert- som skivöppning. Därpå följande No One Makes It On Her Own tillhör med sitt drama albumets stora ballader (tillsammans med ännu mer cigarettändarframkallande In My Own Way). Tredje spår är den hypereffektivt Funky Town-drivande singeln She’s Got Nothing On (But The Radio), som just nu klättrar upåt på såväl radio- som försäljningslistor runtom i världen. I Tyskland har singeln gått direkt in på topplistans plats 18, vilket är den högsta listdebut Roxette gjort där sedan Joyride-framgångarna för tjugo år sedan.
Albumets stämningsfullt koncentrerade fjärdespår Speak To Me tillhör tveklöst de starkaste nya låtarna – mäktig och pompös, men med hjärta. När sedan femtespåret I’m Glad You Called inleds med bara akustisk gitarr och Marie Fredrikssons viskande stämma är det bara att bocka och buga.
Dream On skulle i grund och botten kunna vara en sextiotalslåt signerad The Searchers eller Roy Orbison – om det inte vore för Per Gessles omisskännliga sångstämma. Därpå följande Big Black Cadillac kan med lite fantasi sägas vara baserad på klassiska Cadillac (Vince Taylor, The Clash, Hep Stars m.fl) – men det pumpande arrangemanget tillhör albumets modernaste (även om verserna nästan skulle kunna vara hämtade från Princes sena 80-tal).
Genomgående präglas det här Roxette-albumet mer än något tidigare av Per Gessles stämma. I såväl Dream On som Big Black Cadillac sjunger Gessle och Marie Fredriksson hörs mest i sticket. Stämningsfulla In My Own Way är uppbyggd på motsatt sätt och där sjunger istället Gessle sticket. Men i After All (engelsk music hall-pop) är rollerna ombytte igen. Men trots att Gessle den här gången dessutom har skrivit alla tolv låtar själv, så är förstås Charm School ändå Marie Fredrikssons speciella triumf. ”I’m sitting on top of the world and I like it”, som hon sjunger i albumets avslutande spår.
Efter de senaste årens utsålda arenaturnéer med såväl Gyllene Tider som soloartisten Per Gessle är det nu – mot alla odds – dags för Roxette att äntra scenen igen. Tio år efter det ofrivilliga uppehållet till följd av Marie Fredrikssons hjärntumör. 70 miljoner sålda album in i karriären…
I helgen framträder Roxette i Tysklands största TV-program Wetten, Dass?, som brukar ha mer än 12 miljoner tittare. Därefter inleds Roxettes världsomspännande vårturné i ryska Kazan 28 februari. Efter ytterligare konserter i Ryssland och Baltikum fortsätter comeback-turnén sedan till Sydamerika – där man nu har adderat extrakonserter i Sao Paulo, Buenos Aires och Montevideo.
Claes Olson